Lentoseikkailu Floridan kärkeen, Key Westiin! (+video)

Floridan eteläkärki, syksyn suurimmat bileet, Halloween viikonloppu ja yksityislentokone. Niin epätodelliselta kun se edelleenkin kuulostaa, noista aineksista oli meidän viikonloppu tehty viime syksynä. Edessä oli seikkailu Key Westiin suomiporukan kanssa!

Olen aikaisemmin ollut pienlentokoneen kyydissä Los Angelesissa kesällä 2013, kun paikalliset ystävämme olivat ostaneet meille lahjaksi 90 minuutin lennon LA:n yllä. Näin lentopelkoisena, vaati aikamoisen tsempin, että nousin tuolloin ylipäätänsä siihen koneeseen. Tosin heti nousun jälkeen, muistin edelliseltä kerralta Pihtiputaalla lentäessäni, että pienlentokoneissa ei juurikaan tunnu että lentäisi. Olo on enemmänkin kuin olisi jonkin elokuvan lavasteissa. Kyyti on rauhallista ja jotenkin enemmän hallittavissa, kuin valtavan jumbojetin kyydissä istuttaessa. Olo oli rohkea ja luottavainen. Silti epätodellinen.

Lähdettiin matkaan heti aamupäivästä Fort Lauderdalen Pompano Beach Airparkin yksityiskentältä. Tapasin siellä ensimmäistä kertaa tämän suomalaisen herran, joka lennättäisi meidät Key Westiin Halloweenin viettoon. Hän oli tietoinen lentopelostani ja ottikin sen loistavasti huomioon, kertoen yksityiskohtaisesti lennon eri vaiheista. Pelkäsinkö? En juurikaan, sillä haloo! maisemat oli sellaista silmäkarkkia että! Ja lensinhän juuri Miami Beachin turkoosin meren ja pilvenpiirtäjärivistön ohitse. Taakse jäivät myös Key-saaret, ennen laskeutumista Key Westiin. Jännittynyttä enemmänkin olin onnellinen. Onnellinen siitä, että uskalsin ja tietysti siitä että tälläinen mahdollisuus tarjoutui.

Perillä Key Westissä meitä odotti Fantasy Festin loppuhuipennus. Karnevaali jatkui jo kahdeksatta päivää ja teki tiukkaa pysyä karnevaalihumussa mukana. Koko kaupunki oli pukeutunut - tai no, ehkä olisi rehellisempää käyttää sanaa riisuuntunut naamiaisasuun, sillä osalla ei ollut juuri rihman kiertämää enempää peittonaan. Fantasy Fest huipentuu suureen paraatiin, jossa heitellään kaduille kerääntyvien ihmisten kauloihin helminauhoja. Ja sekös sai ihmiset liikkeelle - mitä useampi helminauha, sen parempi.

Kulkueessa oli jos minkälaista ja näköistä esiintyjää ja ehkä kuuluisimpana jopa itse Playboyn perustaja Hugh Hefner, vierellään Ron Jeremy (googlaa jos et tiedä). Jos etsit The Bileitä, Fantasy Festit ovat ihan varteenotettava vaihtoehto Halloweenin juhlimiselle. Edellisvuonna juhlin muuten Halloweenia länsirannikolla, Hollywoodissa, jossa sielläkin paraatiin osallistui reippaat puoli miljoonaa juhlijaa. Silloin ilta päättyi Kaliforniassa harvinaiseen kaatosateeseen ja reilun tunnin taksijonoon. Floridan kuuma ja kostea ilmasto sen sijaan oli omiaan näille bileille. Allekirjoittaneelta meinasi vaan loppua patterit akusta...

Auringonlaskun aikaan, taivaan värjääntyessä ensiksi oranssiksi ja sitten vaaleanpunaiseksi, katselimme Ullan kanssa Kuubaan päin kun seuraamme liittyi matkabloggaajakolleegamme Jenni miehensä ja kaverinsa kanssa, jotka lentäjämme oli myös hakenut Fort Lauderdalesta juhlimaan kanssamme Halloweenia. Olipa vähän nastaa juhlia yhdessä isolla porukalla ja kerätä kilpaa helminauhoja. Nämä on niitä hetkiä, jotka suurella todennäköisyydellä eivät tule ihan heti toistumaan, joten käytän illasta sanaa aika eeppinen.
Illan hämärtyessä ja juhlahumun kiireettömyydessä meidän aikaikkuna paluulennon suhteen alkoi pahasti kapenemaan. Meidän oli tarkoitus lentää takaisin kahdessa eri satsissa, koneen kapasiteetin vuoksi. Ainoa ongelma oli se, että yksityskentät sulkeutuvat keskiyöllä ja näin aika tuli eteemme. Vieraat päästettiin lentämään ensiksi takaisin Fort Lauderdaleen ja me otimme Ullan kanssa extempore suunnitelman käyttöön. Minä siirryin kuskiksi ja Ulla varasi meille lähistöllä olevan Fairfield Marriottiin hotellin ja ajoin meidät sinne keskiyöllä.

Olimme lähteneet reissuun päiväksi, enkä ollut pakannut käsilaukkuuni mukaan kuin bikinit ja aurinkorasvan. Hotellin yövartija olikin kovin ystävällinen, kun toi meille pyydettäessä hammasharjat ja suuvettä. Niillä selvisimme hyvin ja uni maittoi hotellin pehmeissä lakanoissa. Saimme siis sattumuksien kautta yhden extrapäivän Key Westissä, kun lentäjäkaverimme saapui hakemaan meitä sovitusti vasta seuraavana päivänä. Key Westin nähtävyyksien ja lounaan jälkeen odottelimme vielä auringonlaskun ja lähdimme lentämään kohti Fort Lauderdalea.

Myönnän, yölento pelotti minua. Jokin sysimustassa yössä ja hiljaisuudessa pelottaa minua. Taisin hätäpäissäni ja väsymyksessäni tirauttaa kyyneleenkin takapenkillä. Lensimme aivan Miamin pilvenpiirtäjien tasolla ja pääsimme laskeutumaan Fort Lauderdalen kansainväliselle kentälle kaupungin yli kulkevaa reittiä. Olo oli epätodellinen. Taisin itkeä onnestakin, kuka tietää. Vitsi mikä kokemus! Kotimatkani oli edessä seuraavana päivänä ja kaikki tämä älytön hauskuus palmujen alla päättymässä. Is this for real...?

Käy lukemassa myös seikkailukaverini Ullan tarina viikonlopustamme Key Westissä ja katsasta alla oleva video maisemista ja fiiliksistä!

Jotenkin tästä palautui niin mukavat fiilikset, että taidan palata vielä kertaalleen Key Westiin Fantasy Fest -kuvien muodossa. Varoitus - paljasta pintaa luvassa!

Oletko sinä käynyt Key Westissä ja minkälainen kokemus se oli?

Eng // Flying to Key West and celebrating Halloween at Fantasy Fest with friends was amazing!

44 kommenttia

1. Olet sinä Onnentyttö, niin paljon kaikkea kaunista nähnyt <3

Vastaukset
    1. IHANASTI sanottu, kiitos <3 Ja kyllä olo onkin onnellinen :)

Poista
  2. Ite kävin 2004 ja 2005 eli 10 ja 11w. Intressit oli silloin vähän eri, joten paikasta paljoakaan muista. Paremmin muistan Disney Worldin joka kertoo vähän siitä 10 vuotiaan intresseistä xD sen muistan että westissä Hard Rock cafessa oli kitaran muotoset nugetit ja käytiin alligaattori veneretkellä kivalla millälienee tropelli veneellä. Nyt kun itse maisemat ja yleiskatsauskin kiinnostaa, pitäs käydä uudestaan. Valitettavasti suurin osa kuvista on kadonnut jonnekkin, joten ole kuviakaan muistona. Muiston virkaa toimittaa sitten sininen laukku, missä osavaltioiden rekkareita...

Vastaukset
    1. Mä en ole vieläkään käynyt Disney Worldissa ja vähän niinku haluisin ;)))

Poista
  3. No aika eeppinen kokemus indeed! Oon itse ollut pienlentokoneen kyydissä kerran, Lappeenrannassa, eli se kokemus kyllä taitaa hieman kalveta tuon rinnalla... Koko kaupunki oli riisuutunut, hahah, voin vaan kuvitella! Haluun kyllä nähdä vielä niitä Fantasy Fest -kuvia :)

Vastaukset
    1. Fantasy Fest kuvat tulossa ihan pian... :) Kiitos Anna kommentista ja tosiaan eeppinen reissu oli tää <3

Poista
  4. Minäkin käyttäisin sanaa Eeppinen! 😄 Huikea seikkailu ja tarina! Tykkään tosi paljo tästä sun kirjoitustyylistä kertoa tarinoita ja kuvailla tapahtumia! Oli varmaan ihan huikea kokemus tuo lento!
    Nuo ihanan värikkäät ja aurinkoiset kuvat sekä video kruunasivat tämän postauksen! Näitä lisää!
    Titta

Vastaukset
    1. Kiitos ihana Titta! Wautsi mikä kommentti sinulta, kun fanitan teitä niin isosti!
      Eeppistä oli ja niin on kyllä teilläkin. Nauttikaa <3

Poista
  5. En ole käynyt mutta näillä näkymin Floridan kierros on ensi vuonna edessä. Key West ehkä mukana sellaisena "pakko kai sekin on nähdä kun siellä suunnalla ollaan" kohteena :) mutta nuo maisemathan on aivan mahtavat eli siis voin odottaa hienoa reissua! Itseäni enemmän kiinnostaa Everglades ja muutamat muut paikat.

Pienlentokoneista pysyttelen kaukana. Olen kerran ollut kyydissä ja tulin huonovointiseksi. Harmittaa, että niin helposti tulee huono olo.

Kuulostaa mahtavalle seikkailulle. Nimim. itselläkin reissut joskus vähän venähtäneet

Vastaukset
    1. hihih tuolle "Nimim. itselläkin reissut joskus vähän venähtäneet" ;))) Se tekeekin niistä seikkailun! Mukavaa Floridan kierroksen suunnittelua. Keysit on kyllä aika ihanat ja turkoosi meri nyt on aina ihanaa, mulle ainakin :) Me palataan Floridaan tammikuussa :)

Poista
  6. Pienlentokoneella lentely kuulostaa melko extremeltä! Teillä oli kyllä ikimuistoinen päivä. Sä näytät kuvissa niin onnelliselta <3

VastaaPoista
  7. Wau, ihan mahtava kokemus! Videon muodossa olinkin jo fiilistellyt tätä teidän retkeä :D. Ihania kuvia ja maisemia!!

Vastaukset
    1. Kiitos Eveliina. Videon julkaisinkin jo aikaisemmin ja nyt vasta sain postauksen aikaiseksi, mutta oli pakko saada jakaa näitä kuvia näistä huikeista maisemista :)

8. Upeat maisemat ja meri näyttää puhtaalta

Vastaukset
    1. Meri näytti kyllä karkille tuolta ylhäältä käsin :)

Poista
  9. Wautsi! Minä olen lentänyt pienkoneella vain Suomen sisäisiä armeijan "reittilentoja". Olisi kyllä aika mieletöntä päästä noihin maisemiin yläilmoista käsin. Helikopterikin kelpaisi :D

Vastaukset
    1. Huippua! Kyllä tuollaisista pienkoneista näkee ja kokee niin erilailla paikat.

Poista
  10. Wau! Onpahan ollut unohtumaton viikonloppu :) Itse en ole vielä tuolla päässyt käymään, enkä myöskään kokenut pienkoneella lentämistä, joten sormet ristiin että ehkä joku päivä!

Vastaukset
    1. Sormet ristissä, toivottavasti ja varmasti joku päivä :)

Poista
  11. Key Westissä on melkein tullut käytyä. Oltiin pari talvea sitten kaverin kanssa muutama päivän Miamissa (tylsistymässä) ja koska haluttiin paeta ankeaa kaupunkia niin arvottiin Key Westin ja Bahaman välillä. Bahama vei voiton, ja vaikka ei Key West todellakaan näytä huonolta noiden kuvien perusteella, niin Bahamalta löysimme sattumalta aivan upean luonnonpuiston ja hiekkarannan. :) Huima kokemus varmasti tuo lentely, mä en ole koskaan pienkoneen kyydissä ollut. Mukava olisi joskus kokeilla.

Vastaukset
    1. Bahaman pako ei kuulosta lainkaan huonolle vaihtoehdolle ;) Keysit toimii toki myös, mutta on Bahamalla ihan erilaista menoa sitten kuitenkin.

Poista
  12. Vitsit mikä elämys! Ja mitkä maisemat! Kelpais kyllä mullekin. En ole käynyt Floridassa välilaskua pidempään, mutta kiinnostais kyllä. Ja tämmönen pienlentokonemahdollisuus nyt kiinnostais ihan ehdottomasti!

Vastaukset
    1. Jos tulee mahis eteen, niin kannattaa tarttua! Enkä epäile hetkeäkään, ettet tarttuis! ;)

Poista
  13. Mä yritän lukea tätä mut oon junassa ja mun vieressä istuva mies ei vaan lopeta puhumasta, joten en voi todeta kuin että rakastan näitä kuvia täysillä <3

VastaaPoista
  14. Ohhoh, varmasti ihan huikean siisti kokemus noissa maisemissa. Tollaisissa pienissä koneissa on lentämisen meininkiä ihan eri tavalla. Mä haluaisin joskus kokeilla vesitasolla lentämistä, kun saa samalla yhdistettyä kaksi elementtiä turvallisesti :)
    Tero / Laamanaaman maailma (laamanaama.com)

Vastaukset
    1. Huikee tää reissu kyllä oli. Vieläkin ihmetyttää, että on saanut kokea tälläistä.
      Vesitasolla en olekaan lentänyt. Se on varmasti nastaa puuhaa se.

Poista
  15. Upean tuntuinen reissu, niin maisemien kuin seuran puolesta!

VastaaPoista
  16. Upea kokemus ja kuvista kyllä heijastuu se - hymy korvien yli, kun se on sulla normaalistikin korvissa ;-) Itseä lämmitti kuvissa Ocean Drive ja sen ympäristö, aivan mahtava paikka! Key West on jäänyt itsellä kokematta, mutta aivan varmasti sinne joskus! Itse tykästyin Miamiin ja Floridaan todella paljon ensimmäisellä kerralla.

Vastaukset
    1. Hahaha, kiitos Rami! Hymy korvissa ja vähän ylikin ;))) Meitä kutsuu Florida jälleen alkuvuodesta. Tykkään siis itsekin kovasti paikasta.

Poista
  17. Täytyykin suositella tuollaista pienkonelentoa lentopelkoiselle miehelleni, jos se vaikka auttaisi. Todella upeita kuvia!

Vastaukset
    1. Joo, tosiaan minun tapauksessa se jostain syystä on "turvallisemman" oloinen kapistus. Toivottavasti auttaisi hänenkin kohdalla.

Ps. olen tämän kokemuksen jälkeen lentänyt nyt yksinkin (reittilennoilla siis) ja on muuten erittäin voittaja olo olla niin rohkea, että uskaltaa tehdä sellaista pelkojen vallassa.

Poista
  18. Joo, eeppinen on kyllä aika hyvä sana tässä yhteydessä :--D ! Aivan MIELETTÖMÄT näkymät, todella kade olen näistä valokuvausmahdollisuuksista. <3 Minuakin lentäminen aina aika ajoin vähän jännittää, ja yleensä sitä enemmän, mitä pienempi kone on kyseessä. Olisi siis aivan varmasti tutisuttanut puntteja oikein kunnolla. :--)

Vastaukset
    1. Kiiiiitos Sari! Eeppistähän tämä oli ja hyvät muistot (ja kuvat) jäi reissusta.

Poista
  19. hassua - itse olisin kuvitellut että juuri tuollaisessa pikkukoneessa se lentopelko olisi vielä pahempaa! Olen joskus ollut laskuvarjohyppyä harrastava kaverin mukana siinä hyppykoneessa eikä se kyllä kovin tasaista kyytiä ollut...

Vastaukset
    1. Aaapua, en taas varmaan uskaltaisi mennä tuollaiseen koneeseen, josta tyypit hyppii ulos eli ovi on auki. Tuo meidän lento oli kyllä hyvin vakaa ja sopi tälle lentopelkoiselle :) Mene ja tiedä, mihin nämä pelot aina perustuvat...

20. Tiia/ReiseReise7/03/2016

Huh, mä en ole uskaltautunut pienlentokoneen kyytiin. Kerran tarjottiin kyytiä, ihan kyllä vaan Suomessa, mutta ei, en uskalla. Onneksi menit ja vaikutti kyllä hyvin eeppiseltä kokemukselta! Niitä Fantasy Fest -kuvia odotellessa... :D

Vastaukset
    1. Onneks tosiaan uskaltauduin! Olisi jäänyt huikea kokemus kokematta. Fantasy fest kuvat on tuloillaan... Nyt on ollut hieman hiljaista blogi rintamalla, mutta pian tulee :)

21. Marjukka Katariina7/05/2016

Vau mikä kokemus! Olisi mahtavaa päästä pienlentokoneen kyytiin :) Olisin tosin luullut, että pienen koneen kyydissä meno olisi ollut epävakaampaa ja pelottavampaa, mutta näköjään se olikin päinvastoin.

Vastaukset
    1. Mä tykkäsin kyydistä ja on tosiaan yllättävän vakaata. Suosittelen jos mahdollisuus tulee eteen :)

Poista
  22. Ei vitsit, mikä reissu! Mä olin ihan kananlihalla tätä lukiessa, joten voin vain kuvitella millainen kokemus tuo on teille ollut. Huh! Mä en ole koskaan edes ollut pienlentokoneen kyydissä! Saati sitten että olisin lennellyt Fort Lauderdalesta Key Westiin...

Vastaukset
    1. Tää oli kyllä reissujen reissu ja erittäin eeppinen :) Pienlentokoneilu on tosi kivaa. Kannattaa kokeilla, jos mahdollisuus tulee eteen ;)