Talviloma Vuokatissa – vinkit aktiiviseen lumilomaan

Talviloma Vuokatin maisemissa yllätti ensikertalaisen erittäin positiivisesti! Te, jotka olette Vuokatin seudulla aiemmin jo lomailleet tietävät alueen kauneuden, mutta minä jouduin tunnustamaan tietämättömyyteni ja yllättymään täysin miten upea tykkylumipuinen Vuokatti voikaan olla – ja kuinka paljon meidän viikon lomaan mahtuikaan talviaktiviteetteja. Meille oli myös tällä talvilomalla, joka sijoittui Suomeen todella tärkeää tukea paikallisia yrityksiä ja siitäkin syystä käytimme monipuolisesti eri palveluita. Mietitkö talvilomaa Vuokattiin? Nappaa tästä oivat vinkit lumilomaan.

Talviloma Vuokatissa – vinkit aktiiviseen lumilomaan:

Vuokraa moottorikelkka ja kurvaile tykkylumipuiden keskellä

Vuokatin kauniisiin maisemiin on kätevä tutustua moottorikelkan selästä. Me vuokrasimme moottorikelkan Vuokatti Safarikselta kahdeksi tunniksi ja se oli oikein passeli aika vuokraukselle. Vuokraamosta saa kartan ja vinkkejä minne tuossa ajassa ennättää ajaa. Lisäksi tietysti vuokrauksen hintaan kuuluu täysi varustus (haalari, hanskat, kengät, kypärä jne). Meillä oli tuolloin pakkasta sellaiset rapiat -25, mutta kunnon varusteilla ei kylmä päässyt yllättämään. Paitsi tietenkin, jos unohtui liian pitkäksi aikaa ottamaan valokuvia... Sormet sai kyllä kätevästi lämmitettyä, sillä sekä kuljettajan, että takana istuvan kädensijaan sai lämmityksen.

Me ennätettiin ajella hyvin Rekivaaraan ja munkkiteelle Rekikesti-kahvilaan ja takaisin. Vaaran laelle noustaessa tykkylumipuumaisemat on todella upeita. Matkalla pitikin pysähtyä useamman kerran ikuistamaan maisemia. Moottorikelkat on muuten säädetty siten, että maksimi ajonopeus on 80 km/h. Ihan hyvä mielestäni vuokrakelkoille, mutta toki piti kokeilla turvallisella suoralla Nuasjärven päällä, että miten se kelkka oikein kulkee.

Huskysafari

Huskysafari on varmasti monen Lappiin matkailijan haaveena. Sitä varten ei kuitenkaan tarvitse matkustaa Lappiin saakka, vaan saman elämyksen voi kokea myös Vuokatissa. Vuokatti Safaris tarjoaa tällä hetkellä paria erilaista huskysafaria, joista me osallistuimme kahden tunnin niin kutsuttuun "Alfonsin metsäretkeen", mikä piti sisällään reilun puolen tunnin mittaisen huskysafarin, koiratarhaan ja koirien päivittäiseen elämään tutustumisen, teetä & kahvia sekä nuotiolla makkaranpaiston.

Huskysafari oli yksi loman kohokohdista ja oli todellinen elämys isolla E:llä! Lue tästä aiempi postaus huskysafarista Vuokatin upeissa maisemissa.

Vaella Vuokatinvaaran huipulla

Tämän vinkin sain itse asiassa Instagramin kautta seuraajaltani ja haluan jakaa sen teille eteenpäin; Upeiden tykkylumipuiden seuraan kannattaa ajaa autolla ensiksi Vuokatinvaaran huipulle (parkkipaikka) ja lähteä vaeltamaan parkkipaikalta löytyvän wc/varastokopin takaa. Reitin nimi on virallisesti kaiketi Pieni-Pölly ja reitti on merkitty kätevästi punaisilla nauhoilla, joten reittiä oli helppo seurata.

Vuokatinrienteiden laelta lähtee useampi eri pituinen vaelluspolku, kuten mm. Eino Leinon polku (7 km). Näin sydäntalvellakin reitti oli kuitenkin kuljettavissa ja hyvin merkattu. Me menimme kilometrin pari yhteen suuntaan ja käännyimme samaa reittiä takaisin, koska aurinko oli jo laskemassa. Tykkylumipuumetsä oli todellinen taikametsä, joten tätä kokemusta suosittelen isosti.

Vuokatinrinteiden laelle voi tosiaan ajaa kätevästi autolla ja kävellä vaikka laskettelurinteiden reunalle ja ihailla vauhdikasta menoa rinteiden reunalta.

Laskettele

Laskettelun ystävän tai siitä kiinnostuneille Vuokatinrinteet tarjoaa laskettelurinteitä upeissa tykkylumipuumaisemissa. Emme ole itse kovin kokeneita laskettelijoita, joten tutustumisen lasketteluun (sitten lapsuusvuosien) voi hyvin aloittaa hiihtokoulusta. Meidän 50 minuutin yksityistunti aikuisille maksoi kahdelta 85 €. Tämä sisälsi lasketteluvälineiden vuokran ja mikä parasta, niin jos haluaa opetuksen jälkeen jatkaa laskettelua, saa hissiliput ja vuokrauksen puoleen hintaan loppupäiväksi.

Laskettelurinteitä Vuokatista löytyy kaikkiaan 13, joista pisin on 1100 metriä. Hissejä on 9, joista kaksi on neljän hengen tuolihissejä. Laskettelimme itse aluksi helpoilla Länsirinteillä, mutta suosikkirinteeksi nousi ehdottomasti Itärinteiden Perskatti-niminen rinne. Voit tutustua rinteisiin tarkemmin tästä. Vuokatinrinteiden aukiolot, vuokraus- ja lippuhinnaston näet tästä.

Bongaa revontulia

Pohjoisessa lomaillessa itselläni on aktiivisessa käytössä 'Aurora'-niminen appi, joka ilmoittaa sijainnin perusteella mahdollisuutesi nähdä tulevana yönä revontulia. Lähes pakkomielteisesti päivystin puhelin kädessä ja katse taivaalle, että josko meitä nyt tärppäisi revontulien kanssa, mutta valitettavasti taivas oli joko liian pilvinen ja satoi lunta tai kirkkaina öinä revontulet eivät yltäneet Kainuun ylle vaan näyttäytyivät vain aivan Pohjois-Suomessa, Saariselän korkeudella.

Yhtenä yönä revontuli-appi näytti niin lupaavalle, että hyppäsimme varuiksi autoon keskellä pakkasyötä ja ajoimme toiveikkaasti Vuokatinvaaran laelle. Tuloksena tiheä lumisade ja suuri hiljaisuus, eikä yhtään havaintoa revontulista. Siellä ne kuitenkin loimusivat taivaalla jossain meiltä piilossa. Oli kuitenkin aika jännää kävellä laskettelurinteiden reunalle keskellä yötä. Eli vinkkinä, jos taivas on kirkas ja revontuli-appi näyttää lupaavalle, niin suuntaa bongailemaan revontulia Vuokatinvaaran laelle. Sinne löytyy selvät ajo-ohjeet ja vaaran päällä on parkkipaikka. Voin sieluni silmin nähdä miten upealta kaikki siellä näyttää tykkylumipuiden keskellä ja revontulishown pauhaessa yllä. Aaah!

Vieraile Haapala BnB -ravintola & majatalossa

Haapala BnB on ravintola, panimo ja majoituspaikka. Sain tästä paikasta vinkin matkabloggaajakollegaltani Veeralta ja muutama paikallinenkin vinkkasi meitä käymään siellä. Ja onneksi mentiin! Haapala BnB:n lounas oli aivan mielettömän hyvä ja paikka vakuutti kaikin puolin laadukkuudellaan ja tyylillään.

En itse juo olutta, mutta ei ollut vaikeaa saada miestäni mukaan panimolle, joten olut-tasting onnistuu siis kätevästi vaikkapa lounaalla. Kannattaa tsekata lounas ja muutenkin lisätietoa Haapalasta tästä. Aurinkorasvaa ja aloe Veeraa -blogin Veeran kirjoittamaan "Kainuulaisia makuja, oma panimo ja majoitusta" pääset tästä. Haapalasta jäi niin positiivinen fiilis, että sinne olisi kiva palata ajan kanssa uudestaan ja yöpyä siellä.

Hiihdä tykkylumipuu maisemissa

Olen itse vasta hiljattain palannut lapsuuden harrastuksen laskettelun pariin ja hiihtäminen ei vielä tunnu omalta jutulta, vaikka lapsena hiihdin paljon kilpaakin. Joskin, pienen pieni hiihtoinnostus kieltämättä nousi, kun katseli näitä upeita maisemia mitä Vuokatti tarjoaa hiihtäjille.

Majoitus jossa me olimme, eli Holiday Club Katinkulta tarjosi hiihtäjille hiihtololatuja suoraan loma-asuntojen edestä. Ja kun moottorikelkkailimme Rekivaaraan, niin osittain moottorikelkkareittimme sivusi hiihtolatuja ja silloin kieltämättä mietin, että kylläpä Vuokatissa saa hiihtää upeissa maisemissa!

Moottorikelkkareittimme vei Rekivaaraan, mikä sijaitsee hiihtopolun varrella. Rekikestissä kannattaa poiketa munkilla ja teellä.

Missä majoittua Vuokatissa?

Me majoituimme Vuokatin Katinkullassa Holiday Clubin loma-asunnossa, joka osoittautui aivan erinomaiseksi. 2 mh huoneistossa oli reippaasti tilaa ja eritoten suuri parveke oli todella positiivinen yllätys. Helmikuisena pakkasaamuna terassilla ei vielä tarennut aamuteetä kokonaan terassilla nauttimaan, mutta voin kuvitella miten upeaa siinä on istua kevät- ja kesäauringon lämmössä.

Villas-loma-asunto sijaitsi siten, että siitä oli sisäkautta yhteys itse Holiday Club Katinkullan hotellirakennukseen, joten hotellin käytäviä pitkin oli kätevää kävellä illalliselle joko pizzalle Classic Pizzaan tai O'Learys -ravintolaan.

Meidän Villas-loma-asunto sijaitsi rakennuksen päädyssä, jonka parveke oli hulppea suuri.

Katinkulta auringonlaskun aikaan.

Talvilomamme Vuokatissa oli oikein onnistunut. Turvallisuus oli huomioitu kaikkialla ja kaikkialla käytettiin kasvomaskia. Toki olimme enimmäkseen omissa oloissa ja harrastuksetkin onnistuivat aika hyvin erillään muista seurueista. Jos ei tuntunut sille, että olisimme halunneet ravintolaan syömään, haimme aina take awayta tai kokkailimme omassa loma-asunnossa. Viikon talviloma hurahti sopivan nopeasti ja kieltämättä loman viimeisenä päivänä tuli tunne, että Vuokattiin olisi voinut jäädä pidemmäksikin aikaa. Oletko sinä lomaillut Vuokatissa?

Tykkäsitkö postauksesta? Jätä kommentti alle ja seuraa Seven Seas -blogia myös muissa kanavissa:

13 kommenttia

1. Mielestäni viime artikkeliisi tein kommentin, mutta se ei tullut koskaan läpi? No, Vuokatissa ei varsinaisesti ole tullut lomailtua, mutta juuri oltiin yksi yö tuolla Haapala Brewery majatalossa, samalla kun käytiin muun muassa Oulangassa, Riisitunturilla ja Syötteellä. Olutta ei maisteltu, mutta positiivisesti jäi paikka mieleen. Riisitunturin ja Syötteen lisäksi upeita maisemia Vuokatin ympäristössä ja mukavan monipuoliselta kohteelta muutenkin kuulostaa. Tekemistä varmasti riittää!

Vastaukset
    1. Heips, en tiedä mitä on tapahtunut kommentillesi, mutta ei tosiaan näy mulla tuolla bloggerissakaan missään jumissakaan... Mutta onneksi tämä tuli perille. :)
      Onpa kiva kuulla, että Haapala on tuttu sullekin. Todella viehättävä paikka. Kesällä olisi varmasti kiva käydä noissa mainitsemissasi paikoissa.

Poista
  2. Upeita talvimaisemia ja tykkylumipuita, ja kivoja vinkkejä Vuokattiin! Paikka on tuttu, mutta olen käynyt siellä vain päiväseltään laskettureissuilla todella kauan sitten. Nykyään palvelutarjonta vaikuttaa todella monipuoliselta, ja pienpanimo-oluiden maisteleminen on tietty oivallinen lisä aktiviteetteihin.

Vastaukset
    1. Vuokatti yllätti täysin positiivisesti! Eli kyllä, tekemistä ja laatua riittää. :)

3. Vastaukset
    1. Kiitos Juri! Oli kyllä mahtava taikamaa tuo Vuokatti ja yllätti täysin ensikertalaisen ;)

4. Ihan mielettömiä maisemia! Seurasinkin teidän reissua Instassa. Ja tuo auringonlasku, vau! Olen ollut lapsena Vuokatissa useastikin laskettelemassa mutta en kyllä muista niistä juurikaan mitään. Ei ainakaan mitään näin hienoa ole jäänyt mieleen. Vaikka silloin ei varmaan olisi maisemia osannutkaan arvostaa niin kuin nykyään.

Vastaukset
    1. Kiitos ihanasta kommentista, Paula! Aika hyisiä talvikuvia, kun vertaa Kaliforniaan, heheh :) Lapsena sitä tietysti katselee asioita eri lailla, tiedän tunteen. Vuokatti yllätti kyllä täysin positiivisesti ja mieluusti menisin uudelleen!

Poista
  5. Se on tosiaan mielenkiintoista, että samaan aikaan Rovaniemellä oli jo lumet puista kadonneet, kun idempänä Suomessa on tykkylumet etelämpänäkin vielä kauneimmillaan! Vuokatti olisi itselle tuleville vuosille erinomainen talvilomakohde perheen kanssa ja tässä postauksessa sinne oli todella paljon houkuttelevaa tekemistä.

Vastaukset
    1. Kappas vaan, jos Rovaniemellä oli puissa vähemmän lunta. Vuokatissa oli niin kaunista, juurikin lumen ansioista, että todella ihan lumouduin paikkaan.
      Lämmin suositus Vuokatille talvilomakohteena!

6. Anonyymi3/12/2021

Mielettömän hienoja kuvia ja ihanan kattava/informatiivinen postaus! Tallensin tämän omiin kirjanmerkkeihin, jotta voin palata tähän jos/kun suuntaan Vuokattiin :)

Itsellä on tällainen samantyylinen postaus työn alla (kohteena vain Saariselkä). Toivottavasti saisin sen vihdoin tänä viikonloppuna julkaistua :D

Eveliina / Reissukuume

Vastaukset
    1. Kiitos paljon, Eveliina. Kiva kuulla, että postauksesta oli apuja. Saariselkä on myös aivan ihana, joten onpa kiva lukea sitten sinun postaus sieltä!

Poista
  7. En ehkä kestä näitä kuvia eli tykkylumia kyllä kiitos! Meillä on ollut pari viime talvea Belgradissa aika lumettomia ja ilmansaasteet infernaalisia. On kyllä tullut ikävä puhdasta ilmaa ja ihania valkoisia lumia!
    Jäin jopa miettimään, että enpähän muuten taida olla ikinä edes käynyt Vuokatissa, hupsista!