Jussarö – ulkosaaristossa sijaitseva entinen kaivos- ja sotilassaari

Suuntasimme Jussaröön viime kesänä omalla veneellä Taalintehtaalta. Merimaileissa matkaa Jussaröön kertyi Taalintehtaalta noin 43 Nm. Perillä Jussarössä ja sen rantakallioiden päällä seisoessa ja vierasvenelaituriin katsoessa oikein häkellyin paikan kauneudesta. Hetken aikaa aivot eivät osanneetkaan summata, että olenko nyt Kroatiassa vai missä turkoosissa paratiisissa... Niin utopisen kauniilta maisema puiden lomasta auringon kimaltaessa näytti. Mutta kun jatkat lukemista, huomaat että saarelta löytyy toinenkin puoli. Lue myös Kaukokaipuun kirjoittama blogipostaus Jussaröstä kaivosmiesten aavekaupungista.

Jussarö on Tammisaaren ulkosaaristossa sijaitseva saari. Saari on entinen kaivos- ja sotilassaari. Siellä toimi vuoteen 2011 saakka rajavartiolaitoksen Jussarön merivartioasema. Saarella sijaitsi aikaisemmin myös Jussarön kaivos, josta louhittiin rautamalmia. Toiminta lopetettiin vuonna 1967. Saarella on tältä kaudelta vielä jäljellä autioituneita asunto- ja kaupparakennuksia, jotka toisten mielestä ovat kiehtovia ja toisten enemmänkin pelottavia. Autioituneiden talojen seiniä koristaa asbestivaroitukset.

Tämä maisema voisi äkkiseltään olla vaikka Kroatiasta, mutta onkin ihan koto-Suomesta.

Saarella sijaitsee historiallisten nähtävyyksien lisäksi rantakahvila, vuokrattava rantasauna sekä vierasvenesatamaSaunaa vuokrataan tilauksesta (meidän saapuessa Jussaröön sen illan vuoro oli jo täysi, mikä harmitti meitä, kun kaipasimme päivän purjehduksen jälkeen peseytymistä). Tämän pohjalta uskallankin suositella varaamaan saunan ennakkoon.

Jussarön saarelle pääsee myös ilman omaa venettä. Kannattaa katsoa yhteyslautan aikataulu- ja hintatiedot osoitteesta jussaro.net.

Jussarön vierasvenesatama

• Jussarön vierasvenesatamassa on 49 aisakiinnityspaikkaa
  • Satamassa on sähkö
  • Rannassa juomavesipiste
  • Puuceet sijaitsevat vierasvenesataman lähellä
  • Septityhjennystä ei ole

Jussarön saarelta löytyy autioituneita rakennuksia asbestikyltti varoituksineen.

Jussarön uusi majakka sijaitsee Sundharun saarella. Majakan valo sytytettiin ensimmäisen kerran vuonna 1922.

Onko sinulle Jussarön saari tuttu, oletko käynyt siellä?

Tykkäsitkö postauksesta? Jätä kommentti alle ja seuraa Seven Seas -blogia myös muissa kanavissa:

18 kommenttia

1. Kävimme joitakin vuosia sitten Majakkaseuran retkellä, olisiko ollut nimeltään Läntisen Suomenlahden majakoita ja mukana tuolloin ollut opas osasi kyllä kertoa elävästi tuon saaren historiasta!
    Kivoja paikkoja Suomen saaristossa on paljon - ja tämä tietysti yksi niistä.

Vastaukset
    1. Wau, ja jotenkin minua ei yllätä se, että olet maailman matkaajana käynyt tälläkin saarella! :) Saaristossa on kyllä valtavan paljon nähtävää ja koettavaa.

Poista
  2. Jussaröstä on muistoja siltä ajalta, kun siellä leimattiin passit, jos oli matkalla Tallinnaan. Meille sattui melko aallokkoinen keli ja rajavartioasemalta sanoivat, että voimme palata laituriin yöksi, jos aallokko on liian hurja. Koska meillä oli jo leimat passissa meidän oli pakko lähteä laiturista, mutta olisimme siis saaneet palata sinne. Mies hieman epäröi, mutta minä totesin että eiköhän nyt vaan oteta suunta Tallinnaan. Big mistake! Seuraava yö meni pahoinvointia potien aallokon pyöritellessä meidän purjevenettä. Kun aamulla pääsimme Tallinnaan ja sain Piritan vierasvenesatamassa maata jalkojen alle, huono olo hävisi saman tien. Paluumatka tultiin myötätuulessa ja auringon hemmottelussa. Tykkäsin siitä paljon enemmän kuin menomatkasta :)

Vastaukset
    1. Oho, mikä muisto! Ja tosiaan kappasta, että passit on leimattu ennen Jussarössa. Onneksi pääsitte lopulta perille Piritaan ja voin kuvitella että maa jalkojen alla on tuntunut hyvälle! Se tuntuu jo ihan vaikka olisi hyvässä kelissä saanut purjehtia maiden välin. ;)

Poista
  3. Tietysti olen käynyt siellä ja on kiinnostavaa kuulla jonkun muun käyneen siellä. Juttu omasta reissustani: https://www.rantapallo.fi/ankka/2019/07/20/tammisaaren-saariston-kansallispuisto/

Vastaukset
    1. Loistavaa! Jussarössa onkin paljon mielenkiintoista ja ihmeellistäkin nähtävää ;)

Poista
  4. Hmm.. näyttää, että kommenttini ei tullut läpi.

Teille sattui oikein kaunis päivä! Emme ole Jussarössa vielä käyneet, mutta matka yhteyslautalla sinne on jo varattuna, joten tänä kesänä toivottavasti sinne päästään. Täytyy toivoa, että meille sattuu yhtä hieno ilma!

Vastaukset
    1. Pidetään peukkuja, että teidän reissu onnistuu ja kelit suosii! :)

Poista
  5. Näyttää ihan suomalaisilta saaristomaisemilta parhaimmillaan, varsinkin tuollaisilla kesäkeleillä. Kelpais! Ei ole yhtään tuttu paikka, tosin hurjan huonosti noin yleisestikään tunnen tuota kaukaista kotimaata :)

Vastaukset
    1. Suomessahan näitä saaria ja saaristoa riittää, että aika mahdoton tietää puoliakaan vaikka niissä kuinka kiertäisi. ;D Tai itsestä ainakin tuntuu siltä, vaikka asunkin täällä. :D Onneksi riittää ainakin koluttavaa! ;)

Poista
  6. Kauniilta näyttää tämäkin saari, ja pidän myös kohteista joihin liittyy historiallista aspektia ja kiehtovia tarinoita ja rakennuksia menneisyydestä. Tämä ei ollut tuttu paikka ennestään, ja ylipäätään saaristossa on tullut seikkailtua tosi vähän.

Vastaukset
    1. Saaristossa riittää kyllä paljon koluttavaa ja toinen toistaan mielenkiintoisempia paikkoja ja historiaa nähtäväksi ja koettavaksi. Hyvä niin. :)

Poista
  7. Kävin viime vkl Tammisaaressa ja harmitti kun oltiin niin kiireellä liikenteessä. Tämä olisi kyllä ehdottomasti kokemisen arvoinen! Hyvää kesää myös sulle Sanna :)

Vastaukset
    1. No joku toinen kerta sitten. Kaikkialle ei vaan mitenkään aina ennätä. Ja onhan se hyvä vaan, että kotimaassakin löytyy niin paljon koettavaa! :) Mukavaa kesää!

Poista
  8. Aika hauska juttu, että sanoit Jussarön muistuttavan Kroatiaa. Me reissasimme porukalla Örössä kolme viikkoa sitten ja sielläkin huudeltiin Kreikkaa ja Kroatiaa. Suomessakin löytyy todella ainutlaatuisen kauniita saaria. Veneily avaa kyllä varmasti ihan oman matkamaailmansa, jossa tulee nähtyä paljon sellaista, mitä me veneettömät emme ehkä ikinä näe... :)

Vastaukset
    1. Örössa olen halunnut käydä jo useamman vuoden ajan, eli aika kiva jos sielläkin saa ihastella suomalaista saarimaisemaa Kroatia-twistillä. ;D
      Veneillessä kyllä kieltämättä pääsee vielä vähän erilailla tutuksi saariston kanssa, mutta onneksi yllättävän moneen paikkaan pääsee reittiveneillä, mikä on loistavaa palvelua.

9. Ei ole tullut käydyksi - vielä
    Kuitenkin mielenkiintoisen näköinen paikka, passit siis leimattiin ennen Jussarössä.

Vastaukset
    1. Näitä saaria toki riittää koluttavaksi, joten ei ihmekään jos ei ole tullut käytyä. :) Tällä saarella onkin tosiaan extrana tämä mielenkiintoinen historia.