Road Trip USA: Tästä se alkaa! Salamointia Manhattanilla ja Chinatownin eksotiikkaa

Tänään, tasan kymmenen vuotta sitten aloitimme viiden viikon mittaisen roadtripin halki Amerikan. Matkamme alkoi itärannikolta, New Yorkista, minne saavuimme tiistai-iltana. Ennen Manhattanille hyppäämistä voisin kuitenkin esitellä meidän matkaseurueen, joista kirjoitan kymmenen vuoden takaisissa blogipostauksissa hyvin tuttavallisesti ja heidän omilla nimillään. Syytä siis esitellä heidät, jotta matka Amerikan halki sujuu rattoisammin. Matka taitettiin siis kahden pariskunnan voimin; minun ja mieheni Pekan sekä hänen veljensä Anssin sekä hänen tyttöystävänsä Hennan kanssa. Edellisessä aloituspostauksessa näitkin meistä yhteiskuvan.

"Lähdimme kävellen kohti Manhattanin eteläkärkeä. Brooklynin silta avautui upeana auringon kanssa, aamun lenkkeilijät hikoilivat jalkateillä ja lukuisat Chinatownin asukkaat harjoittivat omia aamuvoimisteluliikkeitään rannalla."
19.8.2009, New York

1. lomapäivä, tiistai 18.08.2009

Saavuimme New Yorkiin, ensimmäiseen matkakohteeseemme tiistai-iltana. Lennot menivät osaltamme oikein hienosti ja rajamuodollisuudet sujuvasti.
Saavuttuamme Manhattanille metrolla, luontoäiti oli järjestänyt meille kaikkien aikojen discon kaupungin ylle. Nimittäin mieletön salamointi valaisi Manhattanin upean sävyiseksi tuon tuosta. Sateen keskeltä Anssi urhoolliseti metsästi meille taksin ja pääsimme näin perille hotellille.

Itse hotelli, missä yövytään, oli ihan kivan näköinen, kelpo huoneet, hieno kylppäri. Ainoastaan sijainti on hieman kenho – suoraan metroradan vieressä. Kirjaimellisesti ikkunan vierestä, lähes kosketusetäisyydellä, kulkee vilkas maantie suoraan Manhattan bridgelle.

"Minä ja Pekka menimme toteamaan Wall Streetin vilinän, joka edelliseen vierailuun nähden ei ollut enää ehkä niin vilinää. Näimme mm. puku päällä olevan miehen, jolla oli kädessä iso juliste missä hän ilmoitti etsivänsä töitä 30 vuoden talousalan kokemuksella."
19.8.2009, New York

2. lomapäivä, keskiviikko 19.08.2009

Keskiviikko alkoi aikaisin, kuten aina täällä ennen kuin rytmiin tottuu. (Milloin muulloin muka herään ilman herätyskelloa 6-7 aikoihin?). Lähdimme kävellen kohti Manhattanin eteläkärkeä. Brooklynin silta avautui upeana auringon kanssa, aamun lenkkeilijät hikoilivat jalkateillä ja lukuisat Chinatownin asukkaat harjoittivat omia aamuvoimisteluliikkeitään rannalla.

Kävelimme Pier 17:n kautta, joka ei ollut vielä auki, etsimään aamupalaa - bageleita tottakai! Ne nautittuamme menimme Ground Zerolle, eli WTC:n raunioille. Siitä eksyimme pian pienelle shoppaus retkelle Century 21 -liikkeeseen. Ulkona oli nimittäin mielettömän kuuma, joten pieni viilentymisretki kauppaan teki terää.

Matka jatkui takaisin Manhattanin eteläkärkeen tervehtimään Vapauden patsasta. Täältä minä ja Pekka menimme toteamaan Wall Streetin vilinän, joka edelliseen vierailuun nähden ei ollut enää ehkä niin vilinää. Näimme mm. puku päällä olevan miehen, jolla oli kädessä iso juliste missä hän ilmoitti etsivänsä töitä 30 vuoden talousalan kokemuksella.

Seuraavaksi hyppäsimme metroon ja otimme määränpääksi Times Square ja treffit ystäviemme Miian ja Aken kanssa, jotka sattumalta sattuivat olemaan juuri lomalla täällä. Oli aivan loistavaa nähdä heitä!

Treffailun jälkeen alkuperäiskokoonpano tapasi toisensa Manhattan Mall:lla. Kävimme delissä vähän nauttimassa salaattia ja jatkoimme matkaa kaikkein pyhimpään - B&H Photo storeen. (suosittelen kaikille valokuvauksesta ja elektroniikasta kiinnostuneille!)
Kävin ostamassa sieltä uuteen ihanaan kameraani kantolaukun sekä muita tarvittavia vermeitä. Jälleen kerran meitä palveli siellä aivan superystävällinen myyjä, joka oli vallattoman innoissaan meidän tulevasta road trip -reissusta ja antoi muutamia vinkkejä ja kertoipa myös, että oli aikoinaan seurustellut Tamperelaisen Suvi Kuokkasen kanssa, ettäs tiedätte!

Mutta nyt tämä tyttö painaa pään tyynyyn ja sanoo hetkeksi bye bye... Good night New York.

Wall Street syyskuussa 2009.

Seuraavatkin päivät roadtripistämme vietetään New Yorkin sykkeessä. Muistan vieläkin hyvin tuon tunteen kymmenen vuoden takaa, miltä tuntui, kun seikkailu oli vasta alkamassa. En ole halunnut editoita juurikaan aiempia tekstejäni, joten osa niistä tuntuu ehkä vähän hassuille. Olen kirjoittanut matkaa auki välillä aika yksityiskohtaisestikin, joka huvittaa minua nyt. Mutta onneksi tein niin aikoinaan! Esimerkiksi tuo Wall Streetiä vallinnut tunnelma on sellainen, mitä en olisi kyllä muistanut, ellen olisi sitä kirjoittanut aikoinaan ylös.

Majoitustiedot: Hotel 91, 91 E Broadway, New York, NY. (Olemme yöpyneet myöhemminkin tässä samassa hotellissa. Kaikki hotellin huoneet eivät sijaitse vastapäätä siltaa, mutta kerroksesta riippuen, voit joutua myös ihailemaan vilkasta betonikaartakin).

*Tämä on osa postaussarjaa vuoden 2009 Road Tripistä halki Amerikan. Nostot ja kuvat ovat silloisesta blogistani, jota kirjoitin tienpäältä.