Mitä maksaa purjeveneen vuokraus Kroatiassa ja mitä kannattaa huomioida

Haaveiletko purjeveneilystä Välimeren turkooseissa maisemissa? Vapauden tunteesta ja hyvistä tuulista? Niin mekin. Ja siksi päädyimme viime syksynä kokeilemaan, miltä purjehdus maistuu loppukesän lämpimissä turkooseissa maisemissa Kroatian saaristossa. Mukaan muotoitui kuuden hengen ystäväporukka ja reissun suunnittelun aloitimme etukäteen Matkamessujen aikaan, eli puolisen vuotta ennen lähtöä.








Lukuisten tarjouspyyntöjen, kartoitusten ja meilikeskustelujen jälkeen, päädyimme vuokraamaan kuudelle hengelle + kapteenille sopivan 43.3 jalkaisen Beneteau Cyclades purjeveneen Sailing Europelta. Varausvahvistuksen jälkeen alkoi fiilistely ja reissun odotus!

Beneteau Cyclades veneessä oli yhteensä 4 omaa hyttiä, joista kolmessa oli parisänky. Jokaisella pariskunnalla oli siis oma huone sekä kapteenilla omansa. Lisäksi veneessä oli kaksi suihkua ja wc:tä, suuri keittiö ja sohvaryhmä sekä tietysti navigointipöytä alue. Mielestäni veneestä ei puuttunut mitään ja se oli oikein tilava kuudelle hengelle + kapteenille. Muutamia teknisiä ominaisuuksia toki toivoisin, että olisi ollut mahdollista fiksata, mutta niistä lisää postauksen lopussa.



 


 

Pitääkö osata purjehtia? 


Ei, nimittäin jos sinulla ei ole huvivenekuljettajan lupakirjaa on kapteenin vuokraaminen pakollista. Voit halutessasi todellakin vain lomailla ja löhöillä veneellä, mikäli et halua olla osa miehistöä. Tällöin ja muutoinkin, vastuu kaikesta on kapteenilla. Me tietysti innokkaana kysyimme, missä asioissa saamme avustaa, mutta ruorin taakse ei ensimmäisinä päivinä ollut muilla vielä asiaa.


Merimerkkejä emme havainneet juuri missään, mikä yllätti. Kaiken kaikkiaan näimme niitä viikon aikana vain kaksi. Poislukien tietysti satamat ja satamien merkit. Satamakiinnitykset olivat muuten hiukan erilaiset kuin Suomessa ja niiden sisäistämiseen menikin tovi. Itse en ryhtynyt edes opettelemaan niitä, vaikka Suomessa aina autankin rantautumisissa.

Purjehdusviikko ja kohteet suunnitellaan yhdessä kapteenin kanssa ja hän rakentaa reitin sen pohjalta. Meidän toiveena oli purjehtia mahdollisimman paljon, joten reitti muuttuikin hieman aina tuulien mukaan. Mentiin aika pitkälle fiilispohjalta, mutta oli meillä muutamat paikat, joihin ehdottomasti halusimme.












Mitä sitten maksoi purjeveneen vuokraus viikoksi Kroatiassa?

Meidän Beneteau Cyclades 43.4 (vm.2007) veneemme viiikon vuokra maksoi 2 500 €, josta saimme "early booking" -alennusta 250 € sekä "special discount" -alennusta 3%. 
Tähän hintaan lisätään suositeltava "Charter pack" -paketti (150 €), joka sisältää mm. petivaatteet, pienen pyyhkeen, tiskiaineen ja pesusienen, wc-paperirullan, wifin ja kaasupullon. Alennusten ja pakettien jälkeen kustannus oli yhteenä 2 332 €.
Tämän lisäksi lähtösatamassa tulee maksaa nimellistä "turistiveroa" (7 €/hlö). 

Lisäksi hintaan lisätään kapteenin palkka, joka maksetaan paikan päällä käteisenä, 945 €. (Kapteenin hinta vaihtelee sesongin mukaan).


Yhteensä: 3 319 € / vko sis. kapteenin (lisäksi maksat bensan ja satamamaksut)

Viimeisenä iltana, saavuttaessa kotisatamaan tapahtuu veneen tankkaus, joka tulee myös lisätä hintaan. Maksu vaihtelee, mitä me näimme satasista lähes tuhansiin euroihin, riippuen luonnollisesti moottorin käytöstä. Meidän bensakustannus oli kapteenin mukaan keskivertoa huomattavasti alhaisempi, vain 70 €.


Lisähintaa vuokraukselle kertyy reippaasti, mikäli yöpyy joka yö satamissa. Meidän satamamaksut vaihtelivat ilmaisista ankkuripaikoista luonnonsatamissa satamien poijukiinnityksiin (n. 25-50 euron välillä). Emme yöpyneet koskaan sataman laiturikiinnityksessä. Suosituimmat ja isoimmat satamat saattavat helposti maksaa satoja euroja. Meillä oli kapteenin kanssa yhteinen sävel siitä, että halusimme mielummin yöpyä rauhaisissa luonnonpoukamissa, kuin ahtaissa laiturikiinnityksissä. Näistä sijainneista pääsi ihanasti aamu-uinneille ja suppailemaan omaan tahtiin. Toki satamien etuna on sähköt ja maasuihkut, joista sitten maksetaankin hinnassa.





Mitä tällä rahalla saa?


Huikean ja ikimuistoisen kokemuksen upealla ja isolla veneellä (toki vaikka meidän 43.4 jalkainen vene oli satamien pienimmästä päästä, meille se oli täydellinen!). Erilaisen kosketuksen Kroatian upeisiin saariin - saarihyppelyä parhaillaan. Täyden meriloman ja rajattomat mahdollisuudet uida ja hyppiä mereen. Pysähdellä upeissa lahden poukamissa ja nauttia aamiaista, lounasta ja illallista 360-merinäkymillä.

Matkasimme kaikkiaan viikon aikana kaikkiaan 142,4 merimailia, joihin kului aikaa  27 h. Keskinopeudeksi muodostui 5,3 solmua. Tuulet eivät elokuun lopulla olleet yllätykseksemme mitenkään valtavat ja usein jouduimmekin vähäisen tuulen vuoksi laskemaan purjeet ja vaihtamaan moottoriin. Nopeimmillaan pääsimme kuitenkin purjeilla hieman yli 8 solmua.
 Se oli siistiä menoa!




(kuvassa meidän toteutunut reittikartta, kaikkiaan 142,4 merimailia).

Mitä pakata mukaan?

Pakkauslistaa kannattaa miettiä tarkasti ja karsia kaikki ylimääräinen pois. Kannattaa aina muistaa, että veneessä tilat ovat kuitenkin aina rajalliset. Vaikka meidänkin vene oli suurempi mihin ollaan totuttu, niin rinkkaa enempää en sinne olisi kaivannut tavaraa. Matkustimme itse käsimatkatavaroilla ja lisäksi kannoin mukanani sup-laudan.
Taskulamppu ja kynttilä olivat hyviä olla mukana, sillä veneen akkua säästettiin mm. jääkaapin ylläpitoon. Kroatiassa rannat on myös aika kivisiä, joten märkäkengät oli joissain kohteissa erittäin toimivat. Varsinkin jos veneen kiinnitys vaatii jalkautumista kivisille rannoille. Oma rantapyyhe on myös hyvä, nimittäin pyyhkeetkin ovat lisähintaisia. Lisäksi pakattiin jokainen vessapaperirullat mukaamme ja onneksi teimme niin, nimittäin veneellä ei ole todella ollut kuin hintaan kuuluva yksi rulla. Toki paperia saa kaupasta.

Pyyhkeiden ja uikkareiden kuivatusta varten veneeltä löytyi pyykkipoikia, mutta meillä oli omiakin mukana.


Hyvä tietää

Veneen kotisatamaan (sijaitsevat yleensä saarilla) saavutaan omatoimisesti tai ostetaan kuljetus vuokrafirmalta. Me saavuimme Soltan-saarelle Jadrolinijan lautalla, joka on hyvin edullinen ja lähtöjä on usein. Liput kannattaa varata netistä etukäteen varsinkin high-seasonin aikaan.

Ruokaostokset viikon purjehdukselle kannattaa tehdä lähtösatamassa. Sieltä löytyy takseja, joilla on kiinteä hinta kauppareissuille. He siis vievät, odottavat ja hakevat sinut satamasta lähimpään ruokakauppaan. Toki mekin täydensimme ruokavarastoamme matkan varrella eri saarien tuoreilla leipomotuotteilla. Jos yövyimme luonnonsatamassa, niin kapteeni saattoi heittää osan porukasta aamuisin kumiveneellä lähikylään ostoksille. Ruoka ei siis pääse loppumaan matkan aikana kesken. Kumivene sisältyi meillä vuokran hintaan.

Ruuasta puhuttaessa, kapteenin palkkion lisäksi olet velvoitettu tarjoamaan hänelle myös ruokailut. Me teimme niin, että jos söimme veneellä, hän söi kanssamme sitä ruokaa mitä mekin. Jos taas menimme illalliselle maihin, pyysimme kapteenin mukaan ravintolaan. Vaihtoehtoisesti hänelle voi myös antaa ruokarahat käteen ja hän voi mennä omatoimisesti ruokailemaan. Vain muutamana iltana viikon matkan aikana kapteeni ei liittynyt seuraamme illallisella. Joko hän meni nukkumaan omaan hyttiinsä tai lähti tapaamaan kavereitansa maihin.


Veneen palautuksen yhteydessä veneen pohja tutkitaan heti. Eli kun saavuimme lähtösatamaan, siellä oli vastassa sukeltaja, joka lähti heti tutkimaan veneen pohjan. Kroatiassa on kyllä pääsääntöisesti todella syvää kaikkialla, mutta mielestäni todella hyvä toimenpide tutkia ja näin ylläpitää veneen kuntoakin. Tämä myös tiedoksi heille, jotka vuokraavat veneen ilman kapteenia.




Mikä yllätti?
Kokonaisuudessaan veneen vuokraus oli ehdottomasti yksi huikeimmista muodoista lomailla. Muutama käytännön asia vain ihmetytti jo ennakkoon, kuten esimerkiksi se että todellakin perusasioita kuten wc-paperia ei ole kuin se yksi rulla ja esimerkiksi keittiön varustukseen ei kuulu mausteita tai roskapusseja, nämä sinun tulee ostaa itse paikan päältä.

Suurimpana käytännön ihmetyksenä oli se, että emme saaneet huuhtoa wc-paperia pöntästä alas, vaan keräsimme ne erikseen muovipusseihin (tästä syystä roskapusseja tarvitaan paljon) ja veimme ne tai oikeastaan kapteeni vei ne joka aamu satamaan.
Myös jääkaapin virransäästö aiheutti hämmennystä, josta kävimme kapteenin kanssa keskustelua. Koska akun varausta näyttävä volttimittari ei toiminut veneessämme, kapteeni otti aina varman päälle ja sammutti jääkaapin. Yritimme tästä syystä käyttää iltaisin valoja vähän, jotta saimme pidettyä jääkaapin päällä. Harmillista kyllä, niin kovin käteviä aurinkopaneeleita ei veneessä ollut. Ongelmaahan ei olisi, mikäli olisimme yöpyneet joka yö satamissa, mutta viihdyimme enimmäkseen luonnonsatamissa, josta luonnollisesti ei sähköä saa.

Suurin epäkohta oli kuitenkin asia, jonka huomasimme puolessa välin purjehdustamme. Kapteeni hujautti tyhjentää septitankin mereen! Alkujaan kohteliaisuuttamme emme kehdanneet kuin manata asiaa suomeksi, mutta kun tämä tapahtui toistamiseen kohtalaisen lähellä rantaviivaa, niin minun oli pakko tiedustella asiasta. Kapteenin mukaan valitettavasti kaikissa Kroatian satamissa ei ole septityhjennystä edelleenkään, joten siitä syystä tämä ratkaisu. Valitettavan iso miinus purjehdusilluusiolle Kroatian turkoosissa merissä, phyi! Tämä selittää myös ehkä sen, miksi emme saaneet laittaa wc-paperia pönttöön.








Reissusta jäi rusketusrajojen lisäksi aimo kasa upeita muistoja ja vähän myös oppiakin, miten tuolla päin maailmaa purjehditaan. Viihdyttiin erinomaisesti veneellä ja olisinkin hyvin voinut jatkaa veneilyä pidempäänkin noissa maisemissa. Minua ei häirinnyt lainkaan käyttää koko viikon ajan veneen pientä suihkua. Osa meistä kävi satamissa suihkussa. Merisairauskaan ei yllättänyt. Ainoa mikä tosiaan yllätti, oli ehkäpä veneilyharrastuksen arvokkaat satamamaksut ja se septitankin tyhjennys mereen.


Oletko sinä kenties vuokrannut purjevenettä ulkomailla tai haaveiletko siitä? Olisi kiva kuulla toistenkin ajatuksia ja kokemuksia. Meille tämä oli todella mieluisa muoto matkailla ja lomailla ja haaveilemme ehdottomasti vuokraavamme veneen uudestaan! Onko se sitten Kreikasta, Kroatiasta vai Karibialta, se jää nähtäväksi!



Reissujani voi seurata mm. seuraavissa kanavissa:
Instagram I facebook I Twitter
I YouTube

12 kommenttia

  1. Bok! Kirjautuukos tämä nyt tähän purjehdus-kirjoituksen kommentiksi... luin edelliset kommentit Siveltimellä-blogista, ja olis paljonkin juttua, vinkkiä yms. tarjolla aiheesta :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei ja kiitokset tarkentavista vastauksista! Perille tulivat :)

      Poista
  2. Bok! (Moi!)

    Ohessa joitakin nopeita kommentteja Sannan kirjoitukseen, kaikille – olkaapa hyvä (osa 1)
    Itselläni on kokemusta 30 viikon ajalta purjehduksesta Välimerellä. Turkissa oltu 90-luvulla kahdesti, Kreikassa -94 viikko (Korfulta), viime syksynä 2 viikkoa (Lefkas-Ithaka) ja nyt viimeiset 10 vuotta Kroatiassa 2-3 viikkoa / vuosi. Omistan veneen, joka on Kroatiassa lähellä Trogiria. Se on ulosvuokrauksessa ja ylläpidossa Sunsailin fleetissä.

    Purjehtijan vinkkelistä Kroatia on aika lailla paratiisi – maisemat, helpot vedet, kulttuuri ja ennen kaikkea uskomattoman puhdas ja kirkas vesi! Satamat ovat myös hyvin organisoituja, toki kohtuuttoman hintavia. Miinuksena mainitsen alati nousevan suosion. Ruuhkaa on heinäkuun alusta syyskuun loppupuolelle, mutta tämä ei ole mikään suuri ongelma kun reitin ja kohteen suunnittelee – eikä tavoittele ”kaikkea kerralla. Tuonne mennään ennen kaikkea nauttimaan, chillailemaan! Purjehdusfriikkeejä toki myös harmittaa keskikesän blägät, eli tuulet ovat turhan leppoisat – mutta tämähän toki sopii aloitteliville ja kun hyvässä porukassa liikutaan – ei tuolla saa olla kiire minnekään. Jos ei tuule, kellutaan sitten - ja uidaan!

    Vaan miten purtsille pääsee? Kroatiassa on ehdoton vaatimus, että kipparilla on kokemusta ja hän sen voi osoittaa esim. kansainvälisellä huvivenekuljettajan käsikirjalla. Ilman sitä ei vuokravene laiturista lähde. Kipparilla varustettuja veneitä saa useasta vuokraamosta – joita noilla vesillä riittää yllin kyllin. Mutta tarkkana kannattaa olla, ennen kuin vuokraa, koska vuokraamoissa, ja ennen kaikkea kalustossa, on suuria vaihteluita! Sanna kertoikin tuossa mitä veneen hintaan sisältyi; tässäkin on eroja. Esim. Sunsailin veneissä on aina mukana jolla perämoottorilla, bensat siihen, kaasua kaksi pulloa, kylpy- ja käsipyyhkeet kaikille, tiski-ja käsipyyhkeet veskeissä, liinavaatteet, peitot. Ja siivous kuuluu. Näistä faciliteeteista veloitetaan (varssinaisen vuokran päälle) 120-200€ veneen koosta riippuen. Lisäksi tulee pieni ”tervetuloa” -paketti, joka sisältää esim. paikallista ruokaöljyä, hilloja, teetä ja kahvia, oliiveja. Ja joskus myös kukkia 

    Vuokraveneistä yleisesti. Monia tarinoita kuullut olen, miten joku homma/tekniikka ei oikein toimi, köydet olivat heikossa hapessa, purjeet ”ihan loppu”, jolla vuoti tai sähköt lopussa koko ajan (=heikot akut). Tämä on aika lailla suoraan verrannollinen siihen, kuinka monen valmistajan veneitä vuokraamo ylläpitää, ja millaisella porukalla niitä ylläpitävät. Mitä vanhempi vene, sen enemmän mahdollisia pikku vastoinkäymisiä. Itse en ehkä vuokraisi yli 10 v vanhaa venettä, jollei ole vakuutta siitä, että ainakin purjeet on vaihdettu ainakin kahdesti, akusto korkeintaan 3 v vanhaa, ja elektroniikkaa on päivitetty. Parhailla vuokraamoilla on on-line hätänumero, jonka kautta saa apua ”minne vaan”, jos esim. moottori ei lataa akkuja kunnolla, virta hiipuu iltaa kohti, jääkaappi/kylmäboxi ei toimi kunnolla tms. Itse jouduin kerran soittamaan, kun 4 akun akusto menetti virtansa yhden vrk:n aikana. Neljän tunnin päästä, vaikka olin aika kaukana mantereelta, oli koko akusto vaihdettu. Props. Uusimmissa veneissä, kuten esim. omassani, on myös ilmastointi, joka on todella bueno juttu heinäkuun 37 asteen helteissä. Yhteenvetona: halvin vene ei välttämättä ole reissulle se fiksuin valinta.

    jatkuu...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitoksia yksityiskohtaisista kommenteista ja vastauksista kyllä huomaa, että kokemus puhuu. Näistä on varmasti apuja seuraaville, jotka suunnittelevat purjeveneen vuokrausta!

      Poista
  3. ...osa 2...
    Ihmettelit wc-paperin vähyyttä ja ”käyttöä”. Aika sniidua tietty on, jos sitä oli vain yksi rulla. Noh, kaupasta saa. Samoin kuin talouspaperia. Pönttöön sitä ei pidä laittaa sen vuoksi, että on riski, että putkisto menee tukkoon JOS käyttäjä ei ajattele mitä tekee... Sitä paperia, jos pönttöön laittaa, ei taitella paksuksi mötöksi! Kun käyttää kaksi-kolme laattaa kerrallaan, pyyhkii, pudottaa pönttöön ja hieman pumpulla pumppaa mömmöä säiliöön, voi taas pari laattaa käyttää – näin toimien en eläessäni ole saanut pönttöä tukkoon. Joo, skeidat tosiaankin lasketaan mereen – jos ollaan yli kaksi mpk etäisyydellä rannasta. Septitankin tyhjennyspaikkoja on todella harvassa paikassa, ja silloinkin todella hankalasti sijoitettuna, että pari kertaa on jäänyt hyödyntämättä, kun ko. paikkaan ei vaan (tuulessa) ole ollut kanttia peruutella – ahdasta, matalaa – eli riskialtista. Kiinni laiturissa ollessa toki käytetään aina rannan wc-palveluita.

    Mihin tuolla (Dalmatian rannikolla) sitten cruisailla? Valinnan varaa on. Kokenut kippari tietää mihin ei kannata mennä – ja tämä määräytyy hyvinkin viikonpäivien mukaan. Suurin osa porukasta lähtee liikkeelle lauantaina/sunnuntaina Splitin seudulta, joten lähisaarten ”must see”-paikat, kuten esim. Trogir, Soltan Maslinica, Bracin Milna ovat tupaten täynnä. Noin klo 15 jälkeen et enää laituripaikkaa saa. Piste. Lisäksi usea charter-firma järjestää ns. flotilloja, jolloin purjehditaan usean veneen (6-10) kimpassa. Ja he ovat varanneet paikat – siis osan. Myös katamaraanien lisääntynyt suosio verottaa laituripaikkoja – kun nuo mokomat vievät kahden veneen paikan. Mutta – lähtöpäivien jälkeen porukka hajaantuu pidemmälle, ja tilanne hieman rauhoittuu. Tosin esim. Hvarin Hvar (town) ja Stari Grad, Pakleni Islands / Palmizina ja Vinogradice ovat aina täynnä. Mutta ei hätää! Suojaisia lahtia löytyy – ja sehän se onkin parasta – olla ankkurissa tai poijussa – kun aamulla herää, nousee ylös, vetää uikkarit jalkaan (eikä sekään ole tuolla välttämätöntä, heh), kävelee ulos ja kaatuu perätasanteelta suoraan mereen kellumaan – ja nousee sitten ylös suihkuun, kun kahvin tuoksu käy nenään…. Itselläni tahti on suunnilleen siten, että kaksi yötä ankkurissa, yksi yö laiturissa.

    Juu, laiturimaksut ovat törkeän kalliita. Määräytävät suoraan veneen pituuden mukaan. Esim. 34 -jalkaisella ”high season” -aikaan (kesäkuun puolivälistä syyskuun puoliväliin) ovat luokkaa 45-60€ ja vastaavasti 41 -jalkaisella 70-100€. Ja kateilla sitten kertaa 1.5-2. Noh, ei tuon takia kuitenkaan kannata hienoja paikkoja missata – ei tuosta nokka kohti niin paljon tule, jos veneessä 6-8…. Itseäni kyllä jurppii, kun pääsääntöisesti kaksin liikumme. Alimmat hinnat ovat laitureilla, joita ylläpitää ”kylä”. Ja kalleimmat ovat sitten ACI-marinan ylläpitämiä. Vertailun vuoksi: syksyllä 2017 kaksi viikkoa Kreikan Lefkasista Ithakan suuntaan ja takaisin – laiturimaksuja kertyi vain 18€! Muutamassa paikassa oli raflan laituri, joka olisi maksanut jonkun kympin, jos siellä ei olisi syönyt. He eivät vielä osaa rahastaa veneilijöitä… tai eivät jaksa kirjoitella kuitteja 

    Elikkäs – vene lekaan (jolloin EI TARVITSE KOSKAAN maksaa mitään, vaikka joku jotain tulisikin pyytämään), tai poijuun (10-30€/yö, ottavat roskat). Ja jollalla sitten rantaan. Ja rantapolkuja dallaillen kylään – jos sitä kaipaa. Mitä pienempi kylä, sen makeempia mestoja. Aina löytyy ravintola, ja halvalla. Isommista kylistä voi vuokrata skoban, ja kierrellä sillä katsastamassa saaren muita mestoja. Kulttuuria, kiviarkitehtuuria, viinitarhoja, kyläjuhlia ja vaikka mitä! Ei kaikkialle pidä aina veneellä päästä. Lisäksi Jadro-linen kuljettaa isojen saarten välillä edukkaasti.

    ... jatkuu...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kreikka kiinnostaa meitä seuraavaksi, joten kiva kuulla että siellä satamamaksut ovat noinkin mukavissa hinnoissa. Kroatia teki kyllä myös lähtemättömän vaikutuksen, joten uskon että palaamme sinne myös purjehtimaan. Paklenin saaristo varsinkin oli suosikkejani!
      Todellinen epäkohta vaan tuo septitankin tyhjennyspaikkojen vähyys varsinkin, kun tietää kuinka paljon veneilijöitä tuolla on.

      Poista
  4. Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  5. ... ja osa 3/3... tällä erää...

    VastaaPoista
  6. Milloin kannattaa lähteä? Milloin vain 
    Jos haluaa enemmän rauhaa, vähemmän ruuhkia – toukokuun puolivälistä juhannukseen. Meri on jo tuolloin uimakelpoisen lämmintä, tuuliakin paremmin kuin keskikesällä. Heinäkuu on parempi kuin elokuu, jolloin keski-eurooppa rynnii paikalle. Takuuvarmasti kuumaa, ja vesi kuin linnun maitoa. Syyskuun puoliväli on mielestäni parasta aikaaa, koska tuulia on, meri erittäin lämmin, ja meno hieman rauhoittunut, silti kaikki palvelut vielä täydessä tikissä. Hieman epävakaisempaa tosi syys-lokakuun vaihteessa, joten jokunen sadekuurokin voi kohdalle sattua.

    Joka tapauksessa vene kannattaa varata ajoissa - halutuimmat paatit varataan näihin aikoihin. Katselin juuri Sunsailin varaustilannetta, ja heillä miltei kaikki (120 veneen fleetistä) pienemmät (alle 40 jalkaiset) veneet alkavat olemaan varattuja syyskuulle. Näin siksi, että ko. veneet ovat toki halvempia ja syyskuun puolivälistä hinnat putoavat aika selvästi.

    Minulta saa kysellä mitä vaan, myös venettä (kipparilla = minä, tai ilman).

    Happy sailing!
    t. SunSailor, FIN, Espoo, s/y Hope

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos vielä tämän tiedon jakamisesta - tässä vinkkejä muillekin! :)

      Poista
  7. Kuulostaa kyllä aika ihanalta lomalta! Paljon onnistuneemmalta kuin meidän Kroatian reissu..
    Ihmettelimme itse samaa vessapaperi juttua. Viikoksi vuokrattu asunto 4 hengelle ja 2,5 rullaa paperia. Juu, kaupasta saa, mutta kyllä se mielestäni kuuluisi majoituksen hintaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa Sisko! Purjehdusreissu oli kyllä oikein onnistunut :) Kiva jos se välittyi jutusta. Ja kyllä, samaa mieltä että asunnonnassa vähintään pitäisi kyllä noita perusjuttuja olla ihan hintaan kuuluvana.
      Kiitos kommentistasi!

      Poista

Kiitos kommentistasi!