Caribbean cruise, part1

Loma tuli. Loma meni. Muistot jäi… ja haalistuvat rusketusrajat :) hih…
Taannoisen mahtavan New Yorkin loman lisäksi olimme siis armahan mieheni kanssa myös 8 vuorokauden Karibian -risteilyllä. Pientä lisäpotkua tälle cruisailulle antoi se, että laiva todellakin lähti New Yorkista (tai no New Jerseyn puolelta, joka on toki ihan eri osavaltiokin kuin New York, mutta siitä me Vapauden patsaan ohi seilasimme kohti aavaa merta. Ja se oli kyllä jänskää!). Moni on kysynyt, että minkälaista siellä risteilyllä oikein on? Ja että onko siellä vain eläkeläisiä? Eikö siellä tule tylsää ja aika pitkäksi? Ja jne jne… No tässäpä noihin toivottavasti vastauksia ja matkapäiväkirjaa risteilyltä. Lyhykäisyydessään vastaus noihin yleisimpiin kysymyksiin on kyllä että "ei ole, ei tule ja että siellä on upeaa, rentouttavaa ja mahtavaa!" :)

Day1 / Cape Liberty

Bye bye Manhattan!
New Yorkille on kyllä aina yhtä haikeaa sanoa hyvästit. Vaikka tässä tapauksessa tiesin että pääsen pian (8 vrk:n jälkeen) takaisin.
Matka alkoi niin, että napattiin taksi Sohosta ja valitettavasti taksikuskimme ei tiennyt New Jerseyssa sijaitsevaa lähtösatamaamme. (tuntui oudolle, koska tuon kokoiset laivat eivät minne tahansa satamaan mahdu!). No, meidän -ja taksikuskin- onneksi meillä oli Nokia Lumian kartta apunamme. Taksikuski kehui muuten nokian gps:sää kovasti ja sanoi hankkivansa saman luurin itselleen ;-) (Go Nokia!)
No… tässä kohtaa gepsi johdatti meidät kuitenkin väärään satamaan, tai no meillä oli väärä osoite syötettynä siihen joten toisaalta kuljettaja oli aivan syytön tapahtuneeseen. Pienvenesatamassa kysyimme eräältä rouvalta että tietäisikö hän oikean sataman Royal Caribbean risteilyaluksille. Ja onneksemme hän tiesi ja antoi tarvittavat ajo-ohjeet kuljettajallemme. Ohjeet kuulostivat kuitenkin sen verran monimutkaisille (tai sitten nainen mahdollisesti näki kuljettajan kasvoilta että huti meni!) sillä seuraavissa valoissa tämä nainen kurvasi rinnallemme ja vinkkasi ikkunasta, että seuratkaa häntä. Täydellistä! Tämä auttajanaisemme oli kyllä niin huippupositiivari tapaus, että mikä voisikaan olla parempi aloitus rennolle risteilylomalle! Lupaus laadusta ja ystävällisistä ihmisistä.
Perille päästyämme menimme check-in jonoon, joka sujui oikein joutuisasti. Saimme omat ´Sea Pass´-korttime ja eikun laivaaaaaan, yeaaah!
Ennen laivan liikkeelle lähtöä jokaisen matkustajan on osallistuttava turvallisuusharjoituksiin laivan kannella. Evakuointiasema näkyy jokaisen matkustajan omassa 'Sea Pass':sta. Harjoitus kestää noin parikymmentä minuuttia jonka jälkeen laivan kapteeni (oli muuten norjalainen Henrik nimeltään) kiittää ja kuittaa ja toivottaa kaikille hyvää risteilyä. LOMA ON VIRALLISESTI ALKANUT! Jäätävän kylmän tuulen puhaltamana laivamme lähti lipumaan kohti lämpimämpiä vaahtopäitä...

Bye bye Manhattan...
Explorer of The Seas, Royal Caribbean

Hyttimme oli aivan ihana! Parvekkeellinen pieni "yksiömme" parisängyllä oli meidän kotimme seuraavien kahdeksan päivien ajan. En itse haluaisi risteillä sisähytissä, ilman ikkunaa noin montaa päivää. Ja kyllähän toi oma partsi on aikas luksusta. Tykkäsin. Ja oon onnellinen siitä, että sellainen oli mahdollista ottaa.

Hyvä ruoka, vielä parempi mieli

Illalliselle voi laivalla mennä joko buffetiin (tarjolla on vaikka mitä. Todellinen valinnan vaikeus iskee täällä päälle) tai mennä sinulle varattuun omaan pöytään ns. "fine dining" illalliselle, jossa menusta tilataan kolmen ruokalajin illallinen. Näihin illallisiin on pukukoodi, joka ilmoitetaan joka päivä jaettavissa päiväohjelmissa. Toiset noudattaa tätä paremmin kuin toiset.
Viime risteilystä tietoisina tiesimme pöytäjärjestelyistä sen, että olemme todennäköisesti joidenkin muiden matkustajien kanssa samassa pöydässä. Pöydät ravintolassa ovat yeensä isoja 6-12 hengen pöytiä, jotenka mielenkiinnolla odotimme ketä saamme seuraamme. No meillä kävi hyvä tuuri, sillä vieressämme istui oikein mukava pariskunta New Jerseysta (Lourenco ja Grace). He olivat juhlimassa 25-vuotis hääpäiväänsä. Lisäksi pöytäämme istuutui myöhemmin toinen seurue, mutta heidän kanssaan emme oikein keskustelleet, koska he juttelivat suurimmilta osin keskenään.
Mainitsinko jo siis, että kaikki, siis KAIKKI ruokailut kuuluvat risteilyn hintaan. Myös huonepalvelusta tilattuna (paitsi keskellä yötä hinta on noin neljä taalaa – vähän vaivan palkkaa yötyöläisille, eli ei käytännössä mitään). Lisäksi kahvit, teet, mehut, jätskit, hedelmät yms joita saa 24/7 itse hakea kahvilasta kuuluvat hintaan. Ainoastaan pullotettu vesi tulee ostaa itse, sekä limppari. Limua varten voi ostaa Sodapass:in, jolla saa rajattomasti limua kaikista laivan ravintoloista.

Illan pukukoodi: Casual // Dress suggestion: casual - Sundresses or slacks and blouses for the ladies, sports shirt and trousers for the gentlemen.
Cruise Compass Day1 -Päivän ohjelma, ohjeet ja Cruise Planneri. jee!
Illalliselle menossa

Day2 / At Sea

Päivä merellä. Toisin sanoen tämä tarkoittaa löhöilyä ja safkaamista. Sää oli aika pilvinen ja tuuli vielä viileää, ollaanhan vielä Atlantilla eikä Karibialla. Meren vaahtopäistä huomaa kyllä jo turkoosin sävyjä, joten lähemmäksi tropiikkia seilataan koko ajan. (onnenkyynel ja huokaus tähän, yeij!)
Päivä on mennyt kyllä tosi chillisti. Ei enää tietoakaan 10 tunnin mittaisista kävelypäivistä Manhattanilla. Tämä päivä on täysin pyhitetty chillaamiselle ja hyvin näyttää onnistuvan.

Päikkärit omalla partsilla - Skipataan illallinen paristakin syystä. Ensinnäkin pukukoodi on tänään "formal" ja jostain syystä miehelle ei tullut mukaan pukua, ja ei minunkaan matkalaukusta ihan cocktail-mekkoa löydy ja toisekseen, tämä löhöilypäivä on laiskotuttanut niin, että en jaksanut ottaa esille edes meikkipussiani. Joten jätimme suosiolla hienon kapteenin illallisen heille jotka todella panostivat iltaan.
Sää oli illalla pilvinen ja sateinen ja seilasimme jopa ukkosmyrskyn läpi. Nautimme illallisen buffan puolella salamien (ei siis salamavalojen) välkkeessä. Buffan puolella oli myös aika hienot tarjoilut tälle illalle; tarjolla oli sushia ja make your own pasta tai wok-tyyppisiä ratkaisuja, eli jossa itse valitset raaka-aineet ja kokki valmistaa ne sinulle. Samaan tapaan sai myös rakentaa oman pizzan. En testannut (ja nyt kukaan ei kuitenkaan usko tätä?!) :)

Illan pukukoodi: Formal // Dress suggestion: Formal Attire - Cocktail or formal dresses for ladies, suits and ties or tuxedos for gentlemen. Captain's Gala dinner will be served.

Cruise Compass Day2 - päivän ohjelma/vinkit ja suositukset
Buffan herkkuja...
Buffan sushia...all you can eat.

Day 3 / Nassau, Bahamas

O-hoy! Tänään on maata näkyvissä nimittäin illalla saavutaan Bahamalle. Yeij!
Aamu alkoi vielä vähän pilvisessä säässä, mutta huoneeseen tilatun aamupalan (joo, laiskotutti ja haluttiin testata room service) jälkeen laiton biksut päälle ja siirryttiin kannelle aurinkotuolin metsästykseen. Hetken aikaa sitä saikin etsiä ja pieni paniikkikin tuli jo hetkeksi mutta löytyihän se paikka auringosta (tuoleja on siis satoja ja satoja kannella, mutta niin on matkustajiakin) ja kappas! -sitten olinkin taas yhtä hymyä. Aurinko on ihmeellinen asia.
Niin ihmeellinen ja ihana, että sitä tuli ahmittua koko päivän ajan rusketusrajoihin saakka. Ja auts, nyt illasta kyllä huomaa että brunaa on tullut, hehhh... Kaksi porco rossoa täällä vaan terve! :D

Tänään illalla noin kuuden aikaan saavuttiin Bahaman satamaan. Aikas mahtavan näköistä, turkoosi meri, valkoista rantahiekkaa, ilma trooppista. Sopii mulle! Laivasta on mahdollista poistua koko Bahaman keikan ajaksi. Takaisin laivalla tulee olla vasta seuraavana iltana, ennen laivan lähtöä. No me teimme vain parin tunnin kävelyreissun kaupungille, jossa kaikki muutamaa ravintolaa lukuunottamatta oli kiinni. Tänään laivan kannella on Pool Buffet partyt klo 23 alkaen, teemalla Spring breaaaak! Sinne siis!

Illan pukukoodi: Casual // Skipataan tänään siis tuo meidän illallinen, mutta listaan kuitenkin pukukoodin tähän: Dress suggestion: casual/Caribbean - sundresses or slack and blouses for the ladies, sports shirts and trousers for the gentlemen.

Aamiaista huoneeseen toimitettuna...
Laivan uima-allas alue. Toinen niistä.
    Sunset in Bahamas
Pool Buffet...ohlalaa...namujaaaa!

Day 4
/ Nassau, Bahamas

Päivä Bahamalla, Nassaulla. Hot hot hot! Turkoosin kirkas meri ja kuumuus. Sitä oli tämä päivä. Otimme taksin aamulla satamasta kohti Paradise Islandia, jonka ympärille jättimäinen Atlantis hotelli on rakennettu. En aluksi ollut juurikaan innostunut näkemään kyseistä "turisti hotellia" mutta täytyy sanoa että wow! Ei ollut lainkaan niin "muovinen" kuin kuvittelin, vaan oikein tyylikäs, uskomattoman kaunis jättimäinen alue omine laguuneineen ja vesipuistoineen... Huh!
Hotellin omassa aulassa oli myös shoppailukatu jossa mm. sellaisille merkeille kuin Gucci ja Versace oli omat hienot myymälänsä. Me emme ostaneet Atlantis hotelin uima-altaille/rannalle lippua (joo, ne olisi olleet maksullisia) vaan menimme viereiselle "yleiselle" rannalle. Ja ei voi kyllä kuin todeta, että luoja miten kaunista! Kuvat puhukoon puolestaan. Paratiisi.

UV-indeksi, joka muuten ilmoitetaan jokapäiväisessä ohjelmapaperissa on 10, ja se antaa haasteita meidän 30-suojakertoimen aurinkorasvalle. Ja täytyy nyt todeta, että olen valitettavasti palanut, ja iho on nyt auts auts. Inhoan kun näin tapahtuu, koska olen aika hysteerinen aurinkorasvan ja rasvojen käyttäjä muutenkin, niin tämä on vähän niinkuin nolojuttu... UV oli vaan niin hurja täällä. Niin tai näin, after sunia ja aloe veraa on läträtty nyt tuon tuosta kroppaan helpottamaan tilannetta.
Tänään mentiin taas muutaman päivän tauon jälkeen dinnerille katettuun pöytään. Aamupalalla tarjoilijamme jo kysyi että "missä ollaan oltu, kaikki ok? Parina iltana teitä ei ole näkynyt"... Hassua ja silloin lupasimmekin tänään ilmestyä paikalle. Se olikin mukava illallinen ja jatkoimme tutustumista tähän aikaisemmin tapaamamme pariskuntaan New Jerseysta. On mahtavaa käydä keskustelua aivan tuntemattomien ihmisten kanssa, ja kuitenkin huomata yhteneväisyyksiä. Useinmiten aluksi saamme kertoa suomesta, ja sitten puhutaankin koulutuksesta, verotuksesta, maailmantaloudesta, eurosta, politiikasta ja hups, ihan vaan matkailusta, lomailusta ja kuinka päivä on mennyt. Eli aikalailla kaikesta.

Illan pukukoodi: Casual // Dress suggestion: smart casual attire - Sundresses and pantsuits for women and jackets for men or slacks and blouses for the ladies, sport shirts and trousers for the gentlemen.
Aaah...ihana Nassau, Bahama.

Näihin kuviin ja tunnelmiin päätän tämän risteilypäiväkirjan "part 1:n". Osa kaksi tulossa pian. Pysykää mukana :)

ps. Muistattehan ottaa osaa sunnuntaina lanseeraamani arvontaan täällä!
- rohkeasti vaan kommentoimaan ja kisaan mukaan! Tällä hetkellä vain pari kommenttia, joten heillä on ainakin hyvä chäänssi voittaa Victoria´s Secretin tuoksu. Go go go! :)

6 kommenttia

1. No huuhhuuh, ai vähänkö kalpenee meikän Kreikka-kuvat nyt häh! :D Näyttää kyllä ihanalta :)

VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oli kyllä ihana reissu. Mut höpsis, sun Kreikka-kuvat oli kiwoja ja sai mut haluumaan edelleenkin sinne Ateenan. Sano jengi siitä mitä tahansa :)

Poista
  2. Ihanaa pakko lukea osa 2 heti perään ;)

Katja

VastaaPoista
  3. Anonyymi5/03/2012

Tämä lomailu on ihan kivaa täältä kotisohvaltakin. Tällä hetkellä se on mun ainut tapa matkustaa, joten kiitos. Tuija

Vastaukset
    1. Hihh...sohvasurfailuhan on mahtavaa ja kauheen hyvä ekoteko ;)