Kreikan saarihyppelyn parhaat palat & reitti

Voisi kuvitella, että viikossa ei juurikaan ennätä päästä käsiksi Kreikan rentoon saarielämään, saati hyppelemään saarilta toisille, mutta onneksi tämä luulo osoittautui vääräksi, eikä jouduttu hötkyilemään yhdessäkään paikassa. Toki taianomainen saarielämä vei meidät niin mukanaan päivästä yksi, että mieluustihan siitä tunnelmasta olisi jäänyt nauttimaan pidemmäksikin aikaa.
Mitä kaikkea sitten viikossa ennättää nähdä ja kokea Kreikassa? Meidän saarihyppelymme reitti meni seuraavasti: Helsinki-(Ateena)-Santorini-Paros-Antiparos-Ateena-Helsinki ja parhaat palat reissulta näkyvät näissä kuvissa.

Santorinin saari ja mm. tämä Firan kaupunki valloitti rakennuksillaan ja maisemillaan.

Viikon mittaisen saarihyppelymme päivät sujuivat lomaillessa seuraavasti:

1. päivä Lento yöllä Helsingistä Ateenaan, jossa odottelimme useamman tunnin kentällä aamun jatkolentoamme Santorinille. Saavuimme Santorinille jo aamupäivästä, jolloin ennätimme nauttia saaresta jo heti ensimmäisen päivän aamupalasta lähtien. Ensimmäinen päivämme Kreikassa huipentui vielä legendaariseen Santorinin auringonlaskuun Oian kupungissa.

Yövyimme Santorinilla aivan ihanassa Splendour Resort -hotellissa, jonka oma priva uima-allas kutsui jäämään pidemmäksikin aikaa.

2. päivä Santorinin saarikierros: Vuokrasimme hotelliltamme menopelin allemme ja lähdimme kiertelemään Santorinin saarta. Ajoimme ensiksi upealle Santo Wines -viinitilalle, jossa nautimme viinitilan antimista ja lounaasta hulppeissa maisemissa. Siltä jatkoimme saaren itäpuolella sijaitsevalle Black Beachille, jossa kippisteltiin smoothieilla. Kävimme myös katsomassa Santorinin majakan, Akrotiri Capen, ja ajoimme takaisin Firostefaniin, jossa hotellimme sijaitsi ja kävelimme läheiseen Firan kaupunkiin ihailemaan auringonlaskua.

Akrotiri Cape, Santorinin majakka.

Black Beachillä oli useita hienoja rantaravintoloita ja houkuttelevia aurinkotuoleja.

Santo Winery -viinitilalla kannattaa käydä jo ihan näiden hulppeiden maisemien vuoksi.

Santorinin Oian jo legendaariseksi muodostunut auringonlasku mykisti kauneudellaan.

3. päivä
Saarihyppely jatkuu! Santorinilta jatkoimme laivalla kohti Paroksen saarta. Yövyimme Parikia nimisessä kaupungissa, jonne laivat saapuvat. Laivamatka Santorinilta Parokselle kesti noin 3 tuntia ja pysähteli matkalla mm. Ios ja Naxos nimisillä saarilla. Saavuimme pienehköön Paroksen satamaan iltapäivästä, josta kävelimme rannalla sijaitsevaan hotelliimme. Ihastuimme siltä seisomalta koko Paroksen saareen, joten oli lohdullista ajatella että seuraavat päivät vietämmekin täällä rentoa saarielämää. Kaikki oli niin lähellä, että ennätimme hyvin vielä rannalle, uimaan ja illalliselle kaupunkiin, jossa varasimme veneretken lähisaarelle seuraavalle päivälle.

4. päivä Veneretki viereiselle Antiparoksen-saarelle: Venematka lähisaarelle taittui turkoosinkirkkaissa vesissä vanhalla puuveneellä. Välillä pysähdyimme pulikoimaan ja hyppimään veneen kannelta. Aurinko paistoi ja meri kimalteli timantin tavoin. Kreikan saaristo näytti parastaan ja kävimme myös snorklailemassa saarien poukamissa. Veneretken lounas nautittiin kapteenin taikomana yksityisellä rannalla.

Saarikierroksella Antiparos -saarelle matkattiin näin upeissa maisemissa.

Purjevene antaa oman vapauden saari- (ja uima)hypellä omaan tahtiin.

5. päivä
Aamut Paroksella alkoivat meidän ihanan pienen parvekkeen pariovien avaamisella, josta paljastui niin upea merinäkymä, että sitä olisi katsellut viikon jos toisenkin. Aamulenkin jälkeen suuntasimme rannalle löhöämään ja nauttimaan merestä. Iltapäivästä suuntasimme viimein oikein ajan kanssa Paroksen vanhaan kaupunkiin, joka oli aivan ihana ja idyllinen. Kapeita valkoisia kujia kävellessä mielessä alkoi soimaan koko aika 'Mamma Mian' sävelet. Siesta näkyi muuten suuressa osaa myymälöitä kello 14-18:00 välisenä aikana.

6. päivä  Loman loppusuora ja virallinen viimeinen saaripäivä oli pyhitetty täysin rantailuun ja mehän osataan ottaa siitä kaikki irti. Aurinkovarjot ja tuolit sai veloituksetta meidän rannalla (muutamassa paikassa maksoi pari euroa) ja sorruimpa ottamaan myös jalkahieronnan rannalla, loman kunniaksi.

7. päivä Paluumatka Suomeen alkaa! Lähdimme Parokselta aamulautalla kohti Ateenaa, jossa vietimme kokonaisen päivän tutustuen Akropolis kukkulaan ja Ateenan keskustaan. Meidän paluulento Helsinkiin oli vasta yhden aikaan yöllä, joten ennätimme loistavasti kiertää kaupunkia ja istua kahviloissa. Kesäkuun alun helleaalto teki vain kiertelystä ja kävelystä aika tuskaista ja oli helppo todeta, että helteellä Ateena on todellinen pätsi. Pahimmalta lämpöhalvaukselta silti vältyttiin ja suurin osa Akropoliksestakin tuli nähtyä. En kuitenkaan suosittele siellä käyntiä keskipäivän kuumimpaan aikaan. Ateenan vilinä ja pakahduttava kuumuus sai kuitenkin jo kaipaamaan takaisin kiireettömän saarielämän pariin.

Hotellimme parvekemaisemat Paroksen saarella.

Meidän ensimmäinen Kreikan matka oli siis todella onnistunut ja lisäsi ainoastaan kipinää palata takaisin saarille. Vähän jo päätettiin, että ensi kerralla voisi vuokrata purjeveneen ja tutustua sen avulla saariin. Ostettiin muuten kaikki lauttaliput paikan päältä paikallisista toimistoista, mutta lippuja voi ostaa myös netistä ennakkoon ja se on kaiketi suositeltavaa sesonkien aikaan. Mielestäni laivat toimivat hyvin ja ajallaan ja laivojen kahviloiden ja ravintoloiden tarjonta yllätti positiivisesti, joten jos unohdat pakata eväät matkaan, niin ei hätää.

Liavamatkat saarien välillä sujuivat rennosti kirjaa lukien, leväten, eväitä syöden tai muuten vain merimaisemista nauttien.

Rakastuttiin Kreikkaan ihan tosissaan tällä reissulla ja ennen kaikkea meri, rannat, saarielämä, vanhat kylät ja ruoka veivät sydämen. Elin koko viikon kreikkalaisella salaatilla ja uskoisin, että voisin elää sillä varmaan loppuelämäni. Yritin vähän väkisinkin reissun aikana miettiä jotain huonoa Kreikasta, koska löysin vain ylistyssanoja, ja löytyihän sieltä lopulta yksi asia, joka ei miellyttänyt; tupakoida sai nimittäin aivan kaikkialla; ravintoloissa, laivoilla ja rannoilla. Ja toinen pikkujuttu: vessapaperia ei kaikkialla saanut laittaa pönttöön, vaan ne piti heittää erikseen merkattuun roskikseen. Siltikin, nämä asiat ovat ihan hakemalla haettuja ja Kreikan saarielämä vakuutti meidät kyllä ihan täysin. Mieluusti kuulen kaikki vinkit, minne kannattaa seuraavalla Kreikan saarihyppelyllä suunnata?

Seuraa Seven Seas -blogia ja seikkailuita seuraavissa kanavissa:

12 kommenttia

1. On teillä ollut varmasti upea reissu! Kävin huokailemassa tuon Santorinin hotellinkin perään. Kai sitä voi parista yöstä maksaa enemmän ja tinkiä muualla. Saarihyppely haaveissa ja saaria, minne mennä bongailen. Santorini olisi ehdottomasti yksi. Ehtiikö siellä kaiken nähdä parissa päivässä?

VastaaPoista
  2. Oi näitä kuvia! Vaikka Euroopassa pääasiassa reissaamme, niin jotenkin Kreikka on aina jäänyt välistä. Tällainen saarihyppely on ollut listalla jo pitkään. Ilmeisesti lauttoja kulki useampia päivässä saarien välillä? Pitääpä selvittää, että meneekö niitä syksy/kevät kaudella, ei oikein kesällä jaksa lähteä Kreikan paahteeseen :)

3. En kuussa oon lähtemässä Santorini-Folegandros-Milos reitille, ihana päästä jo vähän fiilistelemään Kreikan tunnelmia näillä kuvissa! :)

4. Näyttää varsin rennolta reissulta ja kiva lukea tällaisesta viikon mittaisesta saarihyppelystä. Mä oon aina pitänyt Kreikkaa eläkekohteena, mutta ehkä voisin harkita menoa sinne ennen sitä :D

VastaaPoista
  5. Kiitos tästä! Olen jo jonkin aikaa miettinyt, että ensi kesänä voisin pyhittää pari-kolme viikkoa Kreikalle ja juurikin seikkailla saarilla. Jos viikossakin ehti noin paljon ilman kiireen tuntua, pidemmässä ajassa voisi olla joka saarella vähän pidempään ja käydä muutamalla enemmän. Hmm. Ja kyllä, sillä salaatilla varmaan elelisin minäkin. :)

6. Tämä oli ihan pakko lukea, suuri Kreikan saarihyppelyfani kun olen! Mulla 5 hyppelyä takana (aina eri saarille, onneksi Kreikassa saaria riittää!) ja toivottavasti vielä monta edessä.
    Yllättävän paljon olette ehtineet viikossakin. Santorini ja Paros mulle tuttuja, mutta Antiparoksella en ole käynyt. Mieli tekisi, kun tykkään noista ihan pienistä saarista ja turkooseista vesistä.
    Rohkeita olette olleet, kun lähditte Ateenaan vasta samana päivänä kuin lento. Nimittäin yhden asian lisään Kreikan negatiivisten asioiden listaan: lakot ovat yleisiä ja voivat yllättää milloin vain. Kaksi kertaa olen itse ollut lakkotilanteessa siellä.
    Tässähän taas Kreikka-kuume nostaa päätään, vaikka viimeksi kesäkuussa siellä hyppelin. :-D Ateenan lähialueen saaret oli myös huippuja ja helposti saavutettavissa: Hydra, Poros ja Agistri. Vinkkinä sulle seuraavaan reissuun. :-)

VastaaPoista
  7. Kerrassaan ihastuttavia kuvia Kreikan saarilta. Santorinin musta ranta on jäänyt mieleen, sillä halusimme käydä siellä, vaikka vietimmekin saarella aikoinaan Ateenasta Kosille purjehtiessamme vain yhden päivän.

8. Ah ❤ aivan ihania kuvia! Ja toi reitti kuulostaa kyllä hyvälle ja yllättävän pitkälle se viikko riittää. Oispa ihanaa vain olla muutama kuukausi saarilla :)

9. Luin otsikon ja olin jo valmiiksi kateellinen.. ha ha.. siis sillä tavalla hyvällä tavalla! Pakko oli tulla lukemaan tästä matkasta. Vitsi mitkä maisemat! Rakastan Kreikkaa ja ihan varmasti joskus elämässä toteutan myös saarihyppelyn. Meiltäpäin vaan on niiiiiin pitkästi lähteä Euroopan kohteisiin ja sitten on "pakko" Suomessakin käydä. Mutta joskus vielä! Siihen asti kuolaan näitä kuvia...

VastaaPoista
  10. Ihana Kreikka! Tosi kauniita maisemia ja turkoosia vettä. Mä olen käynyt ainoastaan Karpathoksella, joten en tiedä juuri mitään muista saarista, mutta näiden kuvien perusteella voisin mennä mihin vaan. :)

11. Omat kokemukseni Kreikasta rajoittuvat yhteen viikkoon Santorinilla 10 vuotta sitten. Vinkkejä ei siis juuri ole antaa. :) Ihan kivasti riitti tekemistä yhdelläkin saarella. Majoituimme Oiassa ja hotellihuoneessa oli oma parveke suoraan merelle. Aika monta aamupäivää vietimme siinä istuskellen. Oia sopi meille hyvin, koska emme ole rantaelämän ystäviä. Toki rannoillakin kuitenkin kävimme. Oia oli ihan eri paikka keskellä päivää, ennen auringonlaskua ihailemaan tulevien turistien saapumista. Paikallisbusseilla oli helppo liikkua ympäri saarta. Kävimme viinitiloilla, myös tuolla Santo Winesilla, josta tosiaan on todella upeat maisemat.

Tykkäsimme maisemien lisäksi kreikkalaisesta ruoasta. Jostain syystä uutta Kreikan matkaa ei kuitenkaan ole tullut tehtyä. Saarihyppely yhdistettynä päivään-pariin Ateenassa olisi varmasti paras ratkaisu meillekin. Vaimo on käynyt Akropoliilla ja se kiinnostaisi kyllä minuakin. Muiden valokuvista on syntynyt käsitys, että eri saarilla on hyvinkin erilaisia maisemia. Ei mikään ihme, että saarihyppely on niin suosittua Kreikassa.

VastaaPoista
  12. Oi Kreikka ja Kreikan saaret, ihan tässä matkakuume iskee! Saarihyppely noissa maisemissa olisi kyllä varmasti hieno kokemus, samalla pääsisi tutustumaan moneen eri paikkaan ja viettämään merielämää. Ja bucket list sen kuin kasvaa kasvamistaan. :)