Zion National Park ja hurja patikointireitti Angels Landing

Utahissa sijaitsevaan Zion National Park -kansallispuistoon saapuminen itsessään oli jo upea kokemus. Maisemat jo auton ikkunasta katseltaessa olivat uskomattomat. Suuntasimme Zioniin naapuripuistosta Bryce Canyonista, josta olimme lähteneet aamutuimaan ajamaan. Haimme matkalla aamupalaa eräästä tienvarrella löytyneestä kahvilasta, kun ne viimein avautuivat. Utahin maanteitä ajellessa silmä todellakin lepää, kun kaikkialla tuntuu olevan niin kaunista.

Meillä oli Zioniin vain yksi suunnitelma, Angels Landing, mikä onkin kansallispuiston yksi suosituimmista patikointireiteistä. Tälle suositulle reitille tulee anoa lupaa etukäteen ja olin sen hakenut edellisenä päivänä kansallispuiston virallisilta nettisivuilta.

Utahin ensimmäinen kansallispuisto Zion National Park

Zion National Park on Utahin ensimmäinen kansallispuisto. Zionin kansallispuisto on myös valtavan paljon suurempi kuin Bryce Canyon ja on se myös maan kolmanneksi suosituin kansallispuisto, joten usein puiston parkkipaikat täyttyvät jo aamusta niin, että saatat joutua pysäköimään lähikylään, josta on sitten shuttle-kuljetus puistoon.

Me onnistuimme pienen etsimisen jälkeen löytämään vapaan parkkipaikan tien reunalta, josta kävelimme shuttle bussiin. Mutta sen virheen teimme, että olimme varanneet Zioniin vain yhden päivän aikaa, tai oikeastaan vain puolikkaan päivän. Tarkoituksena oli vielä nimittäin ajaa valoisan aikaan takaisin Las Vegasiin. Lämpimästi suosittelenkin varaamaan Zioniin ainakin pari päivää. Itse olisin mieluusti yöpynyt rankan Angels Landing -patikoinnin jälkeen puistossa sijaitsevassa Zion Lodge -hotellissa, jos sieltä suinkin olisi onnistunut saamaan hotellihuoneen. Kannattaakin olla siis hyvissä ajoin liikenteessä, jos haaveilet yöpyväsi tässä kansallispuistossa sijaitsevassa hotellissa.

Angels Landing -patikointireitin alussa on paikoitellen vehreää. Puut ja puskat tuovat myös toivottua varjoa.

Angels Landing -reitti on lähes koko matkan aika haastava ja nousut ovat jyrkkiä ja kiemurtelevia, kuten tässäkin kuvassa.

Lepohetkiä harvoissa varjopaikoissa.
Angels Landing -reittiä ei turhaan sanota hurjaksi. Osa reitistä edetään ketjun varassa rotkon reunalla.

Angels Landing on Zion National Parkin hurja patikointireitti

Zionin kansallispuiston yksi suosituimmista patikointireiteistä on Angels Landing. Sinne mekin suuntasimme. Tälle suositulle reitille tulee anoa lupaa etukäteen kansallispuiston virallisilta nettisivuilta. Tämä johtuu siitä, että osa tämän haastavan patikoinnin reitistä on niin vaikeakulkuista ja kapeaa, että joudut etenemään (nousemaan ja laskeutumaan) kallion seinämää pitkin olevan ketjun varassa. Ruuhkan syntyessä tilanne ketjun kanssa on vähintäänkin mielenkiintoinen.

Aivan reitin alussa (ja ylhäällä) varoitetaan kyltissä kuinka vaarallinen reitti voi olla. Kyltissä kerrotaan kuinka polulta voi livetä jopa kuolemaan. Näitäkin tapauksia valitettavasti on ollut ja reitistä sanotaan sen olevan jopa yksi maan vaarallisimpia vaellusreittejä... Rehellisesti sanottuna en tiennyt tätä tuolla ollessani, mutta toden totta hurjalta se tuntui!

Angels Landingin alkureitillä on todellä vähän varjoja puolenpäivän aikaan, joten kannattaa pukeutua sään mukaan ja suojautua auringolta. Nousu on yllättävän haastava, joten varaudu nesteellä ja snackseilla. Scout Lookoutin jälkeen alkava virallinen Angels Landing –osuus on reitin vaarallisin ja hurjin osuus. Me etenimme jonkun matkaa ketjun varassa reittiä ylöspäin, kunnes päätimme kääntyä takaisin hieman ennen viimeistä nousua. En vain halunnut riskeeta elämääni enää yhtään enempää ja kääntyminen tuntui kaikista turvallisimmilta vaihtoehdolta.

Angels Landing on raskas ja uuvuttava reitti, mutta se tarjoilee huimia ja hurjia maisemia aivan kallion kielekkeen reunoilla. Reitin kesto on noin 4 h ja pituus 8,7 km. Huomioitavaa on, että täällä eivät puhelimet toimi! Uuvuttavan patikoinnin jälkeen olikin virkistävää upottaa jalat laakson pohjalla kulkevaan viileään Virgin River -jokeen

Kartta kertoo mistä hurjin 'Angels Landing' -osuus alkaa. Oikealla kuvassa varoituskyltti reitin vaarallisuudesta.

Viimeinen hurja osuus ei ole pitkä, mutta sitäkin haastavampi.

Kauhean montaa kuvaa ei tullut ketjun varassa otettua, mutta tässä yksi mistä näkee hurjat maisemat alas laaksoon.
Angels Landingin maali on tuolla kuvassa keskellä olevan kukkulan laella missä on puita (ja tarkasti katsottuna siellä näkyy myös ihmisiä). Me päätimme kääntyä tässä kohtaa takaisin.
Tuntien patikoinnin jälkeen oli virkistävää upottaa jalat jääkylmään Virgin Riveriin.

Maisemia autonikkunasta saavuttaessa Zionin kansallispuistoon.

Angels Landing -patikointireitti

• Reitin kesto noin 4 h
  • Reitin pituus 8,7 km
  • Muista varata vettä, säähän sopiva vaatetus ja lippis tai huivi auringon suojaksi
  • Puhelimet eivät toimi täällä
  • Reitin yläpäässä on wc, muutoin shuttle bussin pysäköintipaikalla

Miltä tämä hurjia ja huimia maisemia tarjoava Angels Landing -patikointireitti näyttää sinulle?
Lue myös lähellä sijaitsevan Bryce Canyon -kansallispuiston suosituimmasta patikointireitistä 'The Queen's/Navajo Loop -reitistä.

Tykkäsitkö postauksesta? Kiva, jos jätät kommentin alle ja seuraat Seven Seas -blogia myös muissa kanavissa: Instagram I facebook

8 kommenttia

1. Kyllä pakko sanoa, että vähän kateus iski. Me ei tänne ehditty ja lisäksi huhtikuun alussa oli kelit sellaiset, että…

VastaaPoista
  2. Angel's Landing on aivan mahtava! Käytiin se kiipimässä 2017 häämatkalla ja mieskin lievästä korkeanpaikankammosta huolimatta selvisi koko reitin 😅
    Ylöspäinhän tuo ei ole niin paha, mutta alaspäin tultaessa ainakin meillä oli jo jalat niin hapoilla että tärisi vaan ja vielä kun alaspäin tullessa näkee koko ajan alas... ylöspäin mennessä voi keskittyä vaan siihen nousuun 😁
    Reitti jätti niin syvän vaikutuksen että ollaan haaveiltu pääsevämme takaisin, toivottavasti vielä joskus.

VastaaPoista
  3. Näyttää huikealta ja vaativalta reitiltä! Oli varmasti virkistävää uittaa jalkoja jääkylmässä vedessä. Oliko tuolloin kuuma päivä?

4. Angel's Landing tuli meilläkin kierrettyä viime kesänä. Todella hieno reitti. Me oltiin reitin hurjuudesta luettu etukäteen ja itse asiassa se laittoi vähän jännittämään. Me emme kuitenkaan kokeneet reittiä mahdottoman hurjana tai vaarallisena, mutta kyllähän siellä tarkkana ja varovainen sai olla.

5. Hengästyttävän hienot maisemat! <3 Vegasin ympäristössä tuota punaista kiveä oli myös tosi paljon ja pelkästään noita värejä ja kallion muotoja ihmetellessä menee tovi, jos toinenkin.

VastaaPoista
  6. Reitti näyttää haastavalta ja maisemat upeilta! Vau. En tiedä olisiko itsestäni tuollaisen suorittamiseen, vähän meinaisi varmaan korkeanpaikankammo iskeä, tai lähinnä reunalta putoamisen pelko, hah. Varmasti mieletön kokemus!

7. Onpa hurjan näköinen reitti - olisikohan tuossa jotain samaa kuin Italian via ferrata -reiteissä (ei tosin ole niistäkään omakohtaista kokemusta)! Zionkin on kaunis puisto, myös ilman tuota urheilusuoritusta - mutta hieno suoritus teiltä!

8. On kyllä upean näköinen reitti kaikin puolin! Hieman on alkanut harmittamaan, että tulevalle Kalifornian reissulle ei ole kuin viikko perillä. Saisi tuon näppärästi kyllä yhdistettyä pieneen kiertomatkaan, mutta sen aika saattaa tulla myöhemmin vastaan. Sinun blogissasi on ollut kivoja luontokohteita viime aikoina!