Road Trip USA: Sorry Columbus. Yksi ilta riitti.

Amerikassa on useita suurkaupunkeja, jotka ovat tunnettuja ympäri maailman. Ja sitten on satoja niitä kaupunkeja, joista harvemmin kuulee tai tietää mitään. Columbuksen asukasluku lähentelee kuitenkin 900 000, ollen 14. suurin kaupunki Amerikassa. Mutta kuinka moni suunnittelee lomaansa sinne?
Meille pysähdys Columbuksessa oli puhtaasti välietappi matkalla tunnetumpaan Chicagoon. Näitä kymmenen vuotta vanhoja postauksia lukiessa täytyy kyllä mainita, että vuonna 2009 ei selvästi vielä eletty luomu-buumia. Ilmeisesti Columbus on kuitenkin ollut ensimmäisiä paikkoja, jossa olen törmännyt ravintolakonseptina orgaaniseen ravintolaan. Tietämättäni olen siis ollut ravintolassa, jonne nyt haluaisin ja joka on nyt täysin normaalia. Kymmenessä vuodessa tässä asiassa ollaan harpattu marginaalista mainstreamiksi.

"Muuten en välttämättä niinkään suosittele menemään kyseiseen kaupunkiin, sorry Columbus."
25.08.2009

8. lomapäivä (tiistai 25.08.2009)

Aikainen herätys Washington D.C.:ssä – ne parkkihaasteet täällä! Eli jouduimme lähtemään seitsemän aikaan aamusta, ennen parkkimaksun alkamista, jatkamaan roadtrippiämme kohti Chicagoa! Tosin sinne on matkaa sellaiset reilut 700 mailia, joten päätimme pysähtyä matkalla yhdeksi yöksi Columbukseen.

Ennen Washingtonista poistumista kävimme ajamassa Pentagon rakennuksen ohitse. Halusimme nähdä sen, mutta aamuruuhkan vilskeessä ja gps-sekoilujen vuoksi meidän onnistui nähdä tuosta jättiläismaisesta rakennuksesta vain yksi sivu. Ajoimme liittymästä ohitse, emmekä enää aamuruuhkassa yrittäneet nähdä Pentagonia toistamiseen. Se selvästi ei halunnut tulla löydetyksi.  Näinpä otimme auton nokan kohti seuraavaa määränpäätä Columbusta.

Columbuksesta meillä kenellekään ei ollut mitään odotuksia, eikä kieltämättä ensivaikutelma antanut niitä yhtään lisää. Tosin hotellin vastaanottovirkailija oli aivan super hauska Jamakalainen mies, joka olisi mielellään halunnut meidän roadtripille mukaan. Kysyimme häneltä muutaman vinkin mitä tehdä kaupungissa, kun aikaa on vain yksi ilta. Hän neuvoi meitä menemään German Village –kaupungiosaan. Ja mehän teimme työtä käskettyä.

Juergens –ravintolassa bisseillä

Kävelimme pieneen, hieman ränsistyneeseen German Village kaupunginosaan ja ihmettelimme mitä ihmeellistä täällä voisi olla. Mutta idea olikin nähdä asuinalue, jonka saksalaiset siirtolaiset olivat rakentaneet 1800-luvun lopulla saapuessaan Amerikkaan. Tämä ja monta muuta tarinaa saimme kuulla uudelta ystävältämme saksalaisessa Juergens –ravintolassa (os. 525 South 4th Street Columbus, Ohio 43206), jossa pojat ottivat pari bisseä (ja Henna kans), minä otin kalifornialaista valkoviiniä.

Tosiaan ravintolan baarimikko oli aivan super fanaattinen oluenystävä ja pojathan jutteli tietysti hänen kanssaan oluista! Mentiin Saksat ja Belgiat läpi ja tietysti ne ei-niin-hyvät amerikkalaiset oluet. Paikka oli idyllinen ja saimme nauttia saksalaisesta snacks-pöydästäkin samalla. Paikan pitäjä, vanhempi naishenkilö oli juuriltaan saksalainen. Hän oli kovin tyytyväinen, kun kiitimme ja moikkasimme saksaksi häntä. Kaikki olivat muutenkin kovin kiinnostuneita ja innoissaan meidän reissusta ja Suomesta maana ja toivottivat meille turvallista reissua!

Henna, Anssi ja Sanna Columbuksen pääkadulla.

Columbuksen illassa kävelimme vielä saamiemme vinkkien mukaan pääostoskadulle, jossa kaikki kaupat olivat kylläkin menneet jo kiinni, mutta viihtyisiä ravintoloita oli paljon avoinna. Menimme hetkeksi istumaan erääseen ravintolaan (nam, pizzaleivälle eli flat breadille). Ravintola tarjosi orgaanisesti tuotettua ruokaa, joten söin siis oikein terveellisen iltapalan. Lisäksi otin ihanaa minttuteetä, orgaanisesti tuotettua sekin (mitä se sitten tarkoittaakaan). Ravintola oli oikein kiva!
Jos siis liikutte Columbuksessa, niin menkää Short North –ravintolaan (os. 951 North high street, Columbus, Ohio 43201). Muuten en välttämättä niinkään suosittele menemään kyseiseen kaupunkiin, sorry Columbus.

Osavaltioita matkalla Washingtonista Columbukseen ylitimme seuraavasti:
  • Virginia (VA)
  • West Virginia (WV)
  • Ohio (OH)

Majoitustiedot: Holiday Inn Columbus, Downtown Capital Square 175 E Town Capital, Columbus, OH.

Onko lukijoiden joukosta kenties kukaan käynyt Columbuksessa? Hymyilyttää muuten myös, miten iso harppaus Amerikassa ollaan tultu myös pienpanimoiden suhteen. Enää siellä ei tarvitse naureskella huonoille oluille, vaan valikoima on tänä päivänä lähes rajaton.

*Tämä on osa postaussarjaa vuoden 2009 Road Tripistä halki Amerikan. Nostot ja kuvat ovat silloisesta blogistani, jota kirjoitin tienpäältä.

2 kommenttia

1. Näillä kulmilla en ole vielä ehtinyt autoilemaan. Oli kuitenkin pakko kommentoida, sillä mielestäni tuosta osavaltiolistasta puuttuu yksi. Muistelen, että Länsi-Virginia ei ylety Washingtonin kaupunkiin asti, vaan siinä on väkisinkin välissä joko Maryland tai Virginia. Washingtonhan on todella pieni osavaltioiden ulkopuolinen kaupunki, jonka pohjois- ja itäpuolella on Maryland ja lännessä Virginia.

VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi Aron! Kiitos ihan supertarkkaivaisesta huomiosta! Tätähän oli pakko tutkia tarkemmin lisää ja täytyy nolouttani myöntää, että tosiaan Pentagon sijaitsee Virgianissa eli silloinhan me on ajettu juuri sitä kautta Columbukseen. Täytyypä lisätä osavaltioiden listaan myös Virginia. Kiitos! :)