Pyöräilypäivä Kroatian Hvarin-saarella #IG Travel Thursday

Kesäkuisen Kroatian matkan aikana saimme kokea senkin, että ihan aina ei paista aurinko etelässäkään. Muutaman perättäisen sateisen päivän jälkeen päätimme sääennusteista huolimatta vuokrata fillarit allemme koko päiväksi ja lähteä tutustumaan mitä saarella on tarjottavana.

Sään Jumalat olivat puolellamme heti alkuun, koska matkamme alkoi aurinkoisissa merkeissä. Osa saaren teistä oli hiekkateitä (kuten kuvassa), mutta suurimman osan pyöräretkestämme saimme polkea alfaltoiduilla teillä ja allani ollut Trekin fillari oli ylivoimaisesti paras koskaan ajamani pyörä. Sillä matka taittui super leppoisasti, ja täytyy sanoa että kotona odottavaa Jopoa ei tullut kyllä yhtään ikävä. Miten se pyörä olikin niin pirun hyvä! En ennen tiennyt edes ajatella että niillä voisi olla ajomukavuuteen vaikuttavia tekijöitä, koska Jopohan on ollut aina vaan paras. Näillä teillä se oli Trek.

Pyöräilypäivä Kroatian Hvarin-saarella

Ajoimme päivän aikana reippaasti yli kolmekymmentä kilometriä. Reittimme meni tukipaikastamme Stari Gradista saaren koillisosassa sijaitsevaan Vrboska, jossa pyörätiemme risteili ihasti aivan merenrantaa pitkin.

Välillä oli vaan niin siistiä pistää pyörä parkkiin ja heittää itsensä tälläiselle biitsille ja käydä vähän pulahtamassa. Vesi oli tosin jäätävän kylmää, ja taisin olla ainoa sissi joka tällä retkellä kävi uimassa, mutta vitsi että teki hyvää.

Vrboskan, biitsien ja pizza-breikin jälkeen jatkoimme matkaa Jelsaan, hieman etelämmäksi ja tadaa! Paluumatkaamme siivitti lukuisat pysähdykset ties minkä ja kenenkin autokatoksissa, sillä kesäinen rankkasade tuli tervehtimään meitä isolla kädellä. Pisin pysähdyksemme lipan alla kesti varmaan puolisen tuntia, jonka aikana ritarimme kävivät urhoollisesti hakemassa prinsessoilleen jätskit.

Lomalla kun ei ole niin kiire minnekään... Ja ei sillä, eihän pieni kesäsade mitään haittaa, mutta tuntemattomilla teillä se haittaa hieman ajomukavuutta. Loppuviimein ei enää maltettu odotella sateen loppumista, vaan hypättiin urheina pyörien päälle kohti paluumatkaa, ja kappas! Sieltä ystävämme aurinko ilmestyi myös.

Nämä Kroatian saarien pienet kylät tekivät kyllä lähtemättömän vaikutuksen. Niissä aika oli juuri sopivasti pysähtynyt, eikä kiire tuntunut kuuluvan tänne.

Pyöräily, ihan ammattimielessäkin on iso juttu Kroatiassa, koska maa ominaisuuksiltaan ihan omiaan lajiin. Meidän fiilistely pyöräilypäivä oli aivan loistava, mutta kannattaa pyöriä vuokratessaan tiedustelle minne voi ja kannattaa ajaa. Alkuperäisen suunnitelman mukaan olisimme halunneet pyöräillä etelän Zavalaan, koska siellä pitäisi olla saaren kaunein beachi, mutta onneksi vuokraamosta mainittiin että sinne on melkein mahdotonta ajaa pyörällä pitkän tunnelin vuoksi.

Toinen kohde jonne on haastellista pyöräillä on saaren "pääkaupunki" Hvar. Näimmekin kun paluumatkalaisia kärrättiin tilataksiin pyörien kanssa, koska paluumatka Hvarin kaupunkiin ei enää maittanut. Korkeuserot sinne ovat aikamoiset. Näin bussilla sinne matkanneena voin sanoa. Meidän reittimme Stari Grad - Vrboska - Jelsa olikin ihan sattumalta todella onnistunut ja suositeltava! Matkalla tuoksui ihanasti laventeliniitytkin.

Eng // One day in Hvar-island in Croatia we rented bikes and had a wonderful time biking around this beautiful island. Highly recommended.

********************************* Instagram Travel Thursday *********************************

"Instagram Travel Thursday on viikottainen kokoelma blogipostauksia, ja tempauksen tarkoituksena on vahvistaa Instagramia matkainspiraation ja -tiedon levittämiskanavana, ja tuoda esille Instagramin matkailueksperttejä. Projekti sai alkunsa Skimbaco Lifestyle – online lehden perustajan Katja Presnalin ideasta."
Suomessa IG Travel Thursday järjestäjiä ovat Destination Unknown, Kaukokaipuu ja Wanderlust Expert
Minut sen sijaan löytää Instagramista sannasevenseas nimellä.

17 kommenttia

1. Oi! Hvaria on kehuttu niin monessa paikassa mutta blogeista en ole kuullut aikaisemmin kuin täältä. Ihanalta näyttää ja kaikki paikat missä voi pyöräillä on ehdottomasti laitettava korvan taakse. Ens kesäksi ollaan hommaamassa mullekin omaa maastopyörää, mun poikaystävä on hulluna kyseiseen harrastukseen. Edellinen pyörä oli Trek ja en voi muuta kuin olla samaa mieltä että loistovempeleitä tekevät :D

Vastaukset
    1. Moikka, no siinä tapauksessa Kroatia voisi olla teidän paikka. Pyörän vuokrauskin on siellä edullista ja sen voi vuokrata vaikka viikoksikin jos tosissaan tahtoo pyöräillä. Joo, ja täytyy sanoa että en ole uskaltanut suomesta tuon kaasujousitetun Trekin hintaa tarkistaa...mutta voinhan aina unelmoida siitä ;) Kiitos kommentistasi! ps. Blogistani löytyy Brackin saaresta myös juttua. Ehdottomasti parhaita olivat nämä saaret Kroatiassa.

Poista
  2. Hauska idea nähdä saarta pyöräillen! Minäkin olen ollut tuolla päin, mutta me valitsimme aivan eri tavan liikkua: purjeveneen. Ei siis tullut paljoa nähtyä saaren sisustaa, kun puikkelehdittiin sopivalta rannalta toiselle. Ehkä pitää joskus vielä ottaa uudestaan.

Vastaukset
    1. Moikka Jenni! Tiiäkkö, nyt olette valinneet sellaisen tavan liikkua saarilla josta olen erittäin kateellinen - purjeveneellä! Voi että me ihailtiin niitä satoja satoja veneitä jotka saivat mennä ja tulla eri satamiin ja poukamiin. Me aiotaan ens kerralla ottaa homma haltuun myös purjehtien. Ihan loistavaa kuulla että te olette tehneet niin :) Iso peukku!

3. Amanda8/07/2014

Pyöräillen on muutenkin usein tosi näppärä tapa tutustua paikkoihin, mutta tuolla näyttäis kyllä olevan maisemat kohillaan! Oijoi noita rantsuja... :)

Vastaukset
    1. Sanopas muuta. Kroatian rannat ja turkoosina kimaltavat vedet... Tykkään itsekin kovasti pyöräillä ja kilometrit ei noissa maisemissa tunnu oikein missään ;)

Poista
  4. Kroatiassa oon halunnut käydä jo pitkään, mutta en oo vieläkään saanut aikaiseksi. Matkailualan opintojeni aikaan sinne järjestettiin joka kevät opintomatka, mutta mä olin sopivasti ne keväät aina muutenkin jossain vaihto-opiskelemassa tai jotain... Aina ei voi onnata! Mut vielä joku päivä tonne on kyllä päästävä. :-)

Vastaukset
    1. Sama juttu! :) Vuosia Kroatia oli listalla, mutta jostain syystä jäi aina muiden kohteiden jalkoihin. Mutta onneksi kuules pääsin nyt viimein, sillä tykkäsin tosi tosi paljon ja mieluusti lähtisin uudestaankin ja myös naapurimaahan Montenegroon. Toivon että sinunkin tiet vielä joku päivä vie noihin maisemiin :) Kiitos kommentistasi!

Poista
  5. Tuo turkoosi vesi on ihan mahtavan väristä! Ja pyöräily on kyllä kivaa... itekin totesin sen viikko sitten kun vihdoin kaivoin mun Pelagon esiin putkiremontin runtelemasta kellarista. Ja kyllä pyörällä on väliä, nykyään mulla ei paikat kipeydy ollenkaan kun on oikeanlainen ajoasento.

Vastaukset
    1. Niin asiaa! Mein pitää ehkä lähteä pyöräretkelle joskus kaikki yhdessä :) Ja mitä tulee tuohon turkoosiin veteen, niin voi autuus. Niin kaunista!

Poista
  6. Hvar on upea saari! Voisin lähteä koska tahansa uudelleen, ja tällä kertaa haluaisin mennä pyöräilemään! (;

Vastaukset
    1. Eiks olekin upea! Tykkäsin naapurisaaresta Brackista myös. Oi vitsi että tulee ikävä takaisin :) ja pyöräilemään just ;)

Poista
  7. Täällä sama fiilis mitä tulee pyörään, Irlannin vuokrapyörä on NIIN paljon parempi kuin kotiin jäänyt omani, että saa nähdä pitääkö tässä käydä vielä pyöräkaupoilla kun reissu on ohitse! :)

Aivan mielettömiä maisemia, Kroatiaan on kyllä pakko päästä käymään...

Vastaukset
    1. Kiitos kiitos Satu - maisemat kyllä palveli Kroatiassa, mutta eivät näytä yhtään pöhkömmiltä siellä Irlannissakaan :) Oi vitsi! Sää oot niin pro pyöräilijä, että tämä oli nyt ihan tälläinen fiilistelypyöräilypäivä siihen verrattuna. Mutta pyörä oli kyllä niin hyvä, että kyllä tässä pyöräkauppaan menoa itsekin mietin ja askelta pro-maisemmaksi siirtymistä... ;) Tsemppiä Irlantiin!

Poista
  8. Niin kauniita maisemia! :) Ja pyöräily on kyllä loistava tapa tutustua ympäristöön. Yksi omista hauskimmista matkamuistoistani on pyörän selässä vietetty päivä Los Angelesissa - ihanaa!

Vastaukset
    1. Kiitos :) Niin totta, pyörällä näkee paljon! Ja voi että sulla on varmasti ollut upea pyöräpäivä LA:ssa. Itsekin odotan cruisailuita pitkin Venicen rantoja yms ;)

Poista
  9. Tämä kasvatti taas mun tarvetta päästä käymään Kroatiassa, vaikuttaa nimittäin suhteellisen pätevältä kohteelta <3