Bussilla Nycistä Torontoon

Linja-autossa_on_tunnelmaa... Linja-autossa_matka_katkeaa... Näin rallateltiin vanhassa laulussa. Ja en rehellisesti sanottuna oikein tiennyt mitä odottaa 12 tunnin bussimatkalta New Yorkista Kanadan puolelle Torontoon. Halusinpahan vain taittaa tuon matkan muuten kuin lentäen. Kaksitoista tuntia vaan tuntuu aluksi aika hullulle, mutta loppu viimein kun aamulla kello 5:30 lähdimme Brooklynista metrolla kohti Manhattanin Porth Authority bus Terminalia ja sieltä kello 07:15 lähtevään bussiin kohti Torontoa, matka taittui yllättävän nopeasti ja kivuttomasti. Melkein olisi voinut rallatellakin tuota biisiä...

Bussin lähtiessä ja kaartaessa pois Manhattanilta, näimme vielä kuinka kauniisti uusi päivä nousi jälleen tuon suosikki kaupunkimme ylle. Halusin ihan älyttömästi ottaa siitä hetkestä kuvan, mutta en vaan kyennyt... Tallensin näkymän vaan mieleeni ja kuiskuttelin itselleni, että pian nähdään taas oi New York! Pian...

Aamuruuhkaa ja aamupalaa syödessä oltiinkin jo yht´äkkiä seuraavalla pysäkillä jaloittelemassa. Kunnes neljän tunnin päästä vaihtui jo kuskikin. "Hetken" kuluttua vaihtui toinenkin kuski, eli neljän tunnin kuluttua edellisestä vaihdosta... ja sitten lopulta oltiinkin jo Buffalossa. Bussissa toden totta oli toimiva wifi, joka sekin auttoi ajan kulussa. Lisäksi ollaan nyt koukutettu itsemme Blacklist-sarjalla, joten sitäkin katsoessa aika hyvin hurahti. Maisemat tien päällä olivat tyypillisiä perusamerikkalaisia pikkukyliä. Tien varsia koristi kauniisti ruskan värit, ja innostuinkin jo romantisoimaan miten upealta Niagaran putoukset bussista tulevatkaan näyttämään!

Mutta, viimeisellä pysäkillä ennen rajan ylitystä Buffalossa puikkoihin hyppäsikin vähän tiukempi tapaus. Hän heitti takanamme istuvan aasialaismiehen ulos bussista, koska hänellä ei ollut näyttää tarvittavia asiakirjoja rajan ylitykseen, eikä mies puhunut sanaakaan englantia puolustaakseen tilannettaan. Mun teki niin pahaa katsoa hänen jäävän sinne bussiterminaaliin puhelin kourassa, apua pyytäen. Meidän eurooppalaisia passeja kun kuljettaja oli vain hetkeä ennen nopeasti vilkaissut.
Buffalosta lähdön jälkeen bussi kurvasi nopeasti vain lentokentälle ja sitten oltiinkin jo kuin varkain Kanadan rajalla. Rajan ylitys meni itsessään ihan super helposti. Käveltiin vain kaikkien tavaroidemme kanssa passintarkastukseen ja tosiaan mitään kaavakkeita tai lippu-lappuja ei tarvinnut täyttää. Mutta en myöskään nähnyt rajaa ylittäessä pihaustakaan Niagaran putouksista, hehhh...

Päivä alkoi kääyntyä jo mailleen ja silmiin kävi bussin ikkunan lävitse kirkkaasti horisonttiin laskeva aurinko. Me oltiin selvitty kahdentoista tunnin bussimatkasta ja hypättiin hetkeä ennen päätepysäkkiä pois bussista kello 19:15, erään ostarin parkkikselle josta meidät noukittiin kyytiin. Jeee, olihan kokemus ja hyvä sellainen. Voisin ehdottomasti uudelleenkin matkustaa bussilla tuon matkan. Vielä kun hintaakaan tällä lystillä ei ollut kuin 49,50 USD. Edullisempiakin lippuja oli myynnissä, mutta me myöhästyttiin niiden ostosta. Eli jopa kolmellakympillä voi saada tuon bussimatkan.

Perillä veljeni ja hänen vaimonsa luona meitä odotti suorastaan luksusolot, kuten aina ennenkin. Ja täällä me nyt sitten tyytyväisinä löhöillään kun sälekaihtimien lomasta vilkkuu aika tyypillinen kanadalainen suburban-alue. Kaunis ja puhdas.
Vuorokausi saapumisen jälkeemme myös isäni saapui ensimmäistä kertaa Kanadaan. Ollaan vähän näytetty paikkoja täällä ja eilen käytiin NHL pre-season pelissäkin. Kirppikselläkin käytiin, josta laitoin kuvia instagram-tililleni. Kaikki siis hyvin täällä päässä. Ja täällä on siis ihan hellesäätkin vielä!
Toistaiseksi siis vuosi flip flopeissa on alkanut oikein hyvissä merkeissä säänkin puolesta...

Eng // We took a bus trip from New York to Toronto. 12 hours and it was actually pretty okay trip.

6 kommenttia

1. Ihana toi cookie-cutter neighborhood joka aukeaa ikkunasta. Kivaa Kanadaa teille!

Vastaukset
    1. cookie-cutter neighborhood on ihan uusi käsite mulle :) hihhhh.... söpö se joka tapauksessa on :)
      Kiitos Kea Kanada toivotuksista. Terkkui <3

Poista
  2. Ihanasti valitut kuvat! Voi miten sieviä tyynyjä ja ihana maisema ikkunan takana! Lukiessa 12 tunnin bussimatkasta jo voi tuntea noiden tyynyjen ihanuuden kun pääsee oikaisemaan istumisen jälkeen tuonne :)

Olipa supermielenkiintoista taas lukea tästä kokemuksesta. Mun kämppähän Nycissä oli ihan sen bussiasema port authorityn vieressä ja siitä joka päivä kävelin ohi. Mutta en koskaan hypännyt bussiin, etenkään Torontoon menevään hihii ;)

Vastaukset
    1. Noi tyynyt (ja muhkeat sängyt) tuntui kyllä niin lottovoitoille! Munkin mielestä tyynyt on ihanan sievät. Mä päätinkin että aion ostaa lisää tyynyjä mun maailman parhaaseen sänkyyn kotiini...sitten joskus kun sinne mennään takaisin :)
      Mä muistelinkin että olet maininnut asuneesi tuon aseman vieressä. Sinua siellä aattelin... Oot kyllä niin onnekas kun oot saanut asua siellä kuukausi tolkulla <3

Poista
  3. Ihana tosiaan tuo viimeinen kuva sälekaihtimien raosta! Teidän reissu kuulostaa kyllä tosi mahtavalta, kun sulla on siellä perhettä ja vielä upeat säätkin :)

Vastaukset
    1. Kiitos Elina :) Tykkään kyllä kovasti Kanadasta ja ainakin tästä Ontarion alueesta ja miten siistiä ja puhdasta täällä on ja miten söpöjä jotenkin nämä talot ovat :)