Tänään vietetään Itämeripäivää! Pelastin palan Itämerta – pelasta sinäkin

Jokavuotisen Itämeripäivän tavoitteena on innostaa ihmiset nauttimaan ainutlaatuisesta kotimerestämme sekä tekemään konkreettisia tekoja sen hyväksi. Päivään voi osallistua vaikkapa pulahtamalla Itämereen, keräämällä roskia Itämeremme rannoilta tai rahallisesti ostamalla vaikkapa palan Itämerta. Kaikki päivän tapahtumat löydät Itämeripäivän nettisivuilta tästä.

Ostin palan Itämerta ja sitä kautta lahjoitin Itämerityöhön.




Espoon Iso Vasikkasaari on yksi lempparipaikoistani ja haluan pitää siitä ja Itämerestä huolta.

 

Pelastamalla palan Itämerta autat turvaamaan Itämeren hyvinvoinnin sekä sen kallisarvoisen kulttuuriperinnön. Taistelemme Itämeren suurinta ympäristöongelmaa, rehevöitymistä vastaan. Samalla suojelemme meren tarinaa ja varmistamme sen historian siirtymisen jälkipolville. 

- John Nurmisen Säätiö


Pelasta pala Itämerta

Rakastan purjehtia meidän kauniissa saaristossa ja koen ensi sijaisen tärkeäksi, että meidän merestä pidetään huolta. Sama pätee kaikkiin maailman meriin. Usein saattaa tuntua vaikealta löytyy oikea tapa auttaa, joten itse olen kokenut helpoksi tavaksi lahjoittaa rahaa säätiöille, jotka tekevät työtä Itämeren eteen.

Ostin tänäkin vuonna palan Itämerta ja samalla lahjoitin John Nurmisen Säätiölle pikku summan rahaa. Lahjoittaminen on tehty helpoksi ja kannustankin nyt sinuakin liittymään Itämeren pelastusjoukkoihin – voit ostaa palan Itämerta tästä.

Oman palani Itämerta ostin itselleni hyvin rakkaasta paikasta, eli samasta kuin aiempinakin vuosina. Espoon Isosta Vasikkasaaresta. Siellä olemme vuosien varrella viettäneet monta ihanaa kesäpäivää ja -iltaa. Siellä on suppailtu, grillailtu ja kippistelty juhannukselle. Viimeksi olimme siellä parisen viikkoa sitten. Ostamalla palan Itämerta, voit itse valita kartalta haluamasi paikan ja tehdä lahjoituksen. 

Haastan sinut myös ostamaan palan Itämerta ja sitä kautta tukemaan John Nurmisen Säätiön työtä. Pääset tästä ostamaan palan Itämerta! Missä sinun palasi Itämerta on?

 

Ps. Tämän vuoden purjehdusreissulla havaitsimme sinilevää vain yhdessä kohtaa Hangosta hieman itään päin tultaessa. Tilanne oli siis huomattavasti parempi (elokuussa) kuin esimerkiksi vuoden 2018 heinäkuussa, jolloin olin aivan järkyttynyt Itämeren tilanteesta. Silloin lehdet uutisoivatkin, että tilanne on pahin 20 -vuoteen".

Örö – upea linnakesaari, 6" kierros -luontopolku ja vierasvenesatama

Örön upea linnakesaari on osa Saaristomeren Kansallispuistoa. Örössä on esitteen mukaan mahdollista vierailla ympäri vuoden, jolloin saari tarjoaa eri vuoden aikana ihan oman tunnelmansa. "Joulu saaristossa" on kuulemma saavuttanut suuren suosion, kuin myös "hiljainen uusi vuosi" -teema tapahtuma. Me vierailimme Örössä elokuun alussa ja kesän lämpö otti meidät ihanasti vastaan, kun kiinnitimme purjeveneemme köydet Örön vierasvenesatamaan. Merimatka Öröön oli kovemman tuulen vuoksi hieman uuvuttava, mutta viiden tunnin venematka Gullkronasta oli ehdottomasti kaiken keinutuksen arvoinen.

Kesäisestä Örösta löytyy useita luontopolkuja, Suomen suurin perhoskanta ja harvinaisia kasveja. Örön linnakesaari on entinen puolustusvoimien saari ja saarella olet yhä puolustusvoimien toiminta-alueella, joten se on syytä huomioida vieraillessasi Örössa.


 

Örön 6" kierros -luontopolku

Saaren eteläosan sininen 6" kierros -luontopolku on pituudeltaan 4,7 kilometriä. Valitsimme kahdesta eri luontopolusta tämän eteläkärjessä sijaitsevan ihan siitä syystä, että olin nähnyt matkabloggaaja kollegoiden somekanavista, että kierroksella sijaitsee riippusilta. Lisäksi 6" kierros -luontopolku sijaitsee lähempänä vierasvenesatamaa.

Lähdimme luontopolulle illan suussa, parisen tuntia ennen auringonlaskua. 6" kierroksella voi tutustua tykkiasemiin, kasarmialueisiin ja puolustusasemiin. Luontopolulla on selkeät opasteet ja historiataustat kohteista. 6" kierroksella pääset ylittämään myös Örön riippusillan. Me kuljimme hetken ristiin sinistä reittiä 6" kasarmin kohdilla ja kiersimme kasarmialueen kahdesti, mutta päädyimme lopulta saaren eteläkärkeen ihan oikean ja sille etsitylle riippusillalle.

Auringonlaskun aikaan reitillä ei ollut ketään muuta. Alussa muutama lenkkeilijä tuli vastaan mukulakivitiellä. Tuumimme, että ovat paikallisia työntekijöitä, joiden vuoro oli päättynyt. Länsirannikolle laskeva aurinko ja meri näytti upealta. Vanhat bunkkerit sen sijaan tuntuivat hieman pelottavia illan hämärässä ja osassa niistä kuului tai sai itse laittaa kuulumaan stereoista ääniä. Yksi lepakko tai muu nopea lintu lennähti oviaukosta vastaan, kun kävimme yhdessä bunkkerissa. 

Örön pohjoisosaa kiertää myös toinen kävelyreitti, joka on merkitty karttaan punaisella; 120 mm kierros on pituudeltaan 5,1 kilometriä.

 

Örön palvelut

Öröstä löytyy kaksi ravintolaa; Ravintola 12" ja vierasvenesatamassa sijaitseva Rantabistro. Kannattaa tarkistaa ravintolan aukiolot netistä.

Vierasvenesataman satamatoimistossa on pieni kioski ja lahjatavarakauppa, josta voi ostaa matkamuistojen lisäksi vaikkapa jäätelöä, grillimakkaraa tai muita elintarvikkeita retkelle tai veneelle.

Örössä voi majoittua hotelli-, mökki-, paritalo- tai B&B -majoituksessa tai telttailla sille merkityllä alueella. Voit varata majoitukseen Öröön tästä.

Omatoimiretkien lisäksi Örö tarjoaa opastettuja kävelykierroksia ja saarelta voit vuokrata polkupyöriä omatoimiseen saaren tutkimiseen.

 

Örön hotelli on vanha kasarmirakennus. Hotellissa on yhteensä 18 hotellihuonetta.

Öröstä voi vuokrata polkupyöriä, joilla tutustut saareen kätevästi.

 

Örön vierasvenesatama

Örön vierasvenesatama sijaitsee saaren itäpuolella upeassa poukamassa. Vierasvenesataman puinen laituri myötäilee kallion muotoja ja laiturilta pitkin pääsee suoraan sataman palveluiden äärelle.

  • noin 70 venepaikkaa
  • vierasvenesatamassa on sekä aisa- että kylkikiinnitys
  • sataman syväys noin 3,0 m
  • laiturisähkö
  • satamassa on ravintola Rantabistro ja satamatoimistossa pieni kioski
  • wc ja tiskauspiste 
  • talous- ja biojätepiste
  • kelluva septiasema
  • yleiset saunavuorot; aamusuihku ja -sauna rantasaunalla, iltasauna ja -suihku on tarjolla Varusmiessaunalla 
  • ankkurin käyttö vierassatamassa ja Örön lähivesillä on kielletty
  • satamamaksu alkaen 30 €/vrk (2021) 

 

Pidän erityisesti puulaitureista, jotka myötäilevät kallion seinämiä. Örön vierasvenesatama on kerrassaan upea.



Miten Öröön pääsee? 

Oman veneen lisäksi Öröön pääsee Kasnäsista Wilson Charter -kuljetuksella (katso aikataulut Kasnäs-Örö). Myös Hangosta pääsee kesäisin rajatuin aikatauluin Öröön (katso aikataulut Hanko-Örö). Sesongin ulkopuolella voit tiedustella taksiveneitä (lisätiedot Visit Örön sivuilta).

Örö on ehdottomasti saari, jonne haluan palata uudestaan. Tällä kertaa ennätimme yöpyä vain yhden vuorokauden saarella, mutta ensi kerralla haluan viettää pari-kolme päivää saarella ja mieluiten keskikesän aikaan. Meidän vierailun aikaan nimittäin Rantabistro oli jo kiinni (elokuinen arkipäivä) ja siinä olisin ehdottomasti halunnut vierailla. Kiertäisin myös ajan toisen saaren luontopoluista ja vain istuskelisin kallioilla ja ihastelisin aavaa merta. Kirkkaalla säällä Örön eteläkärjestä voi kuulemma bongata Bengskärin majakan siluetin.

 
Oletko sinä käynyt Örössä? Lue lisää Öröstä myös Merjan matkassa -blogista 'vinkkejä Örön saarelle'.

Tykkäsitkö postauksesta? Jätä kommentti alle ja seuraa Seven Seas -blogia myös muissa kanavissa:

Sup-lautailu on helppo ja monipuolinen harrastus – lue vinkit sup-lautailun aloittamiseen

 Kaupallinen yhteistyö Addnature kanssa.

Oletko kokeillut jo suppailua? Itse kokeilin sup-lautailua ensimmäisen kerran toukokuussa 2014 ja tykästyin lajiin samoin tein! Oikeastaan tiesinkin jo etukäteen, että tässä on varmasti laji mikä sopii minulle hyvin. Olinhan kokeillut surffausta jo aiemmin Kaliforniassa ja koin, että sup-lautailu on seuraavaksi parasta mitä voi tehdä laudalla ja paikoissa, joissa ei ole Kalifornian tapaisia surf-aaltoja. Olen suppaillut tuon ensimmäisen kokeilun jälkeen joka kesä Suomessa ja toki reissuilla ympäri maailman (mm. Kroatiassa, Kreikassa ja Havaijilla) ja vuonna 2016 ostin lopulta oman sup-laudan, joka on ollut yksi parhaista investoinneista. Sup-harrastus ei ole jäänyt vain tähän, vaan keväällä 2018 valmistuin myös sup-ohjaajaksi. Haluankin jakaa ilomielin sup-harrastuksen ilosanomaa kaikille ja kokosinkin tähän helpot vinkit sup-lautailun aloittamiseen.


Sup-lautailu on helppo ja monipuolinen harrastus

Sup-lautailun aloittaminen on helppoa ja harrastus on monipuolinen sekä sup-lautailu sopii lähes kaiken ikäisille. Suppailla voit yksin tai ystävän kanssa tai ryhmissä. Sup-laudan vuokrauspaikkoja löytyy tänä päivänä lähes kaikkien suurimpien vesistöjen ääreltä, joten kynnys kokeiluun on tehty todella matalaksi. Rohkaisenkin ehdottomasti kokeilemaan, kun mahdollisuus tulee eteen.

Sinun ei tarvitse olla pro heti alkuun, vaan riittää, että tutustut ensiksi lautaan ja siihen miltä se tuntuu allasi. Ensimmäisellä kerralla ei tarvitse välttämättä edes nousta täysiseisontaan laudan päälle, mikäli se ei tunnu luontevalta, mutta moni kyllä rohkenee pienen tutustumisen jälkeen nousta polvi-istunnasta seisomaan. Jos sattuisit horjahtamaan laudalta, niin katso ohje laudalle takaisin nousemiseen Addnaturen sup-lautailu -oppaasta.

Sup-harrastuksen hyviä puolia on sen monipuolisuus. Laudalla voi harjoittaa vaikka joogaa, rentoutua, venytellä tai meloa matkaa ja retkeillä eri vesistöissä. Itse suppailen usein kuntoilumielessä eli jonkin tietyn matkan, tai hellepäivinä minulla on tapana suppailla läheiselle uimarannalle ja pulahtaa samalla uimaan. Suppailun parhautta on, että iltakävelyn sijaan voit lähteäkin ystävän kanssa vaan fiilistelemään laudalle ja tehdä matkaa rennommin, samalla kuulumisia vaihdellen. Uusissa venesatamissa käyn toisinaan  sup-laudalla kiertämässä saaren, mikä on kätevä tapa tutustua uuteen paikkaan. Sup-lautailua voi harrastaa siis hyvin monipuolisesti.

Sup-mela on oikean mittainen, kun käsi ojennettuna suoraksi ylös se ylettyy kämmeneeseen.



Vinkit sup-lautailun aloittamiseen

Alla muutama vinkki minkä haluan jakaa teille sup-lautailun aloittamiseen ja mitä lajissa on syytä huomioida:
Tarkista aina aluksi vallitseva säätilanne ja pukeudu sen mukaan. Sup-lautailua ei ole miellyttävää eikä turvallista harrastaa liian kovassa tuulessa. Muista aurinkorasva ja vesipullo ja itse tykkään suppailla siten, että uikkarit on alla, jos haluaa välillä pulahtaa laudalta uimaan tai rantautua toisaalle uimaan. (Kivoja lajiin sopivia surf-henkisiä omia suosikkeja ovat mm. Rip Curl ja Roxyn uikkarit – klikkaa tästä valikoimaan). Myös viileämpinä iltoina märkäpuku suppailuun on tosi kätevä. Keväisin ja syksyisin, kun merivesi ja ilma on viileämpää käytän myös neopreenitossuja varpaita lämmittämässä.

Ennen sup-lautailun aloittamista määritä melan pituus itsellesi oikeaksi ja kiinnittä laudan nilkkaremmi eli leash nilkkaasi.

  1. Aloitus: sup-laudan päälle kannattaa mennä aluksi polvi-istuntaan. Jos lähdet rannasta, varo ettei laudan evä vahingoitu pohjaan osuessa.
  2. Laudalle nouseminen: kun lauta tuntuu vakaalta allasi ja olet tarpeaksi syvällä rannasta ja mahdollisista kivikoista, voit seuraavaksi kokeilla nousta seisomaan laudan päällä. Seiso laudan keskikohdalla, noin kantokahvan kohdilla jalat hartialeveydellä. Pidä polvet rentoina ja katse horisontissa.
  3. Melonta: Pidä sup-melaa hartialeveydellä kiinni kahvasta sekä noin melan puolestavälin ja aloita veto mahdollisimman laudan edestä koukistaen keskivartaloa eteenpäin. Vedä melaa laudan kylkeä pitkin jalkojesi kohdalle ja nosta mela vedestä ja toista liike joko samalle puolelle tai laudan toiselle puolelle (vaihda käsien otetta).
  4. Aallot: Mikäli suppailet vesistössä, jossa liikkuu veneitä tai on muuta merenkäyntiä, niin usein ne tuottavat aaltoja. Jos tuleva aalto pelottaa, niin istahda laudalle polvilleen, se vakauttaa lautaa ja selviät aallon yli tipahtamatta laudalta. Suppaillessa kannattaa myös aina katsella sivuille ja taakse. Aaltoja voi tulla myös takaa ja ennen kaikkea suppailijan tulee tarkkailla muuta vesiliikennettä ja tuntea vesilläliikkujan säännöt. Suppaillessa ei saa häiritä muuta vesiliikennettä.
  5. Rantautuminen: Sup-laudalta poistuminen tapahtuu yleensä rannalta tai vaikka suoraan laiturille. Turvallisinta laudalta poistuminen on polvi-istunnassa, jolloin et voi kaatua korkealta laudalta ja satuttaa itseäsi. Huomioi rantahiekassa jälleen sup-laudan evä, ettei se vahingoitu. 

Vinkki! Varpaita kannattaa välillä heilutella laudalla seisoessasi, etteivät ne ala kramppaamaan. Lue lisää sup-lautailun pukeutumista, perusvedoista ja tekniikoista Addnaturen sup-lautailu -oppaasta tästä.

Perusvedolla ojenna ylävartalo rohkeasti eteenpäin ja kurota sup-mela laudan reunan etuosaan saakka. Voit joustaa samalla polvista.



Sup-lauta omaksi

Sup-lautailusta tuli itselle niin mieluisa ja rakas harrastus, että päädyin aika pian ostamaan oman sup-laudan. Sup-laudan hankinnassa kannattaa huomioida sen käyttötarkoitus (retkeily, kuntoilu, jooga, kilpailu), jotka kaikki vaikuttavat laudan kokoon (pituuteen ja leveyteen) ja vakauteen sekä sup-laudan säilytysmahdollisuudet (kova lauta vai ilmatäytteinen lauta). Lue lisää lautojen eroista sup-lautailu -oppaasta.

Sup-melan valinta on myös hyvin tärkeä ja kokeilemalla erilaisia meloja huomaat nopeasti, että meloissa on paljonkin eroja. Suurin ero lienee melan materiaali ja sitä kautta kuinka paljon mela painaa. On aivan eri asia suppailla parin tunnin retki kevyellä hiilikuitumelalla, kuin raskaammalla materiaalilla valmistetulla (esim. puu) sup-melalla.

Lisäksi kiinnittäisin huomiota myös oman sup-melan hankinnassa sen säilytettävyyteen. Huomioi, missä melaa säilytät ja onko se säädettävä vai kiinteämittainen. Minun säädettävän sup-melan saa kolmeen osaan ja se mahtuu kätevästi sup-laudan säilytyslaukkuun. Minun oma sup-lauta on matkustanut kerran mukaan Kroatiaankin. Voit lukea postauksen oma sup-lauta reissulle mukaan tästä.




Onko sinulle sup-lautailu jo tuttu harrastus? Mitä tykkäsit vai innostuitko kenties tämän postauksen innoittamana kokeilemaan lajia? Olisi kiva kuulla, missä olet kokeillut suppailua ensimmäisen kerran tai jos olet konkari suppailija, niin missä on sinun sup-suosikkipaikkasi kotimaassa tai maailmalla?

Ps. Nämä suppailukuvat ovat tältä kesältä Seilin saarelta läheltä Turkua. Sup-harrastus on siitäkin ihanaa, että sitä voi harrastaa ympäri maailman. Oma suosikkini on ollut suppailla Kroatian turkooseissa merissä ja Havaijilla suppailuun ihan uutta twistiä toi Havaijille tyypilliset isommat aallot. Mutta kyllä meidän oma Itämeri on tarjonnut kaikista eeppisimmät auringonlaskut sup-harrastukselle.

Tykkäsitkö postauksesta? Jätä kommentti alle ja seuraa Seven Seas -blogia myös muissa kanavissa:

Saariston Rengastie – Rengastien kiertäminen omalla autolla ja vinkit reitille

Turun Saariston Rengastie on nauttinut jo vuosia suurta suosiota. Rengastien kiertäminen polkupyörällä on kuulunut myös omalle 'Bucket listalleni' jo vuosien ajan. Tänä kesänä sain viimein vetää raksin listan tähän kohtaan. Joskin kiersimme Rengastien omalla autolla pyöräilyn sijaan. Rengastienhän voi kiertää polkupyörällä, moottoripyörällä, omalla autolla, matkailuautolla tai vaikkapa linja-autolla ja miksei myös kävellen. Suurta suosiota nauttivan Rengastien majoitukset, lauttamatkat ja niiden aikataulut tuottivat kuitenkin itselleni monta kysymästä ennen matkalle lähtöä, joten kokosin tähän yhteenvedon opitusta ja jaan tässä postauksessa kaikki tien päällä opitut vinkit!




Saariston Rengastie on erityisen suosittu pyöräilijöiden keskuudessa ja se näkyy myös losseilla. Pyöräilijät otetaan kyytiin ja mahtuvat ymmärrykseni mukaan aina lossiin.

Saariston Rengastien reitti, lossit ja ruuhkat

Saariston Rengastien voi kiertää kumpaan suuntaan tahansa. Helsingin tai Turun suunnasta lähtiessä Paraisten suuntaan, suuntaa Saaristotielle (tie 180), josta päädyt seuraavaksi Nauvoon ja Korppooseen ja sieltä Houtskarin kautta Mossalaan saakka. Tämän jälkeen seuraava saari on Iniö, jonne lauttamatka on maksullinen (Rengastie reitin ainoa maksullinen osuus, hinta 40 € henkilöauto, sis matkustajat). Perillä Iniöstä on vielä puolen tunnin lauttamatka mantereelle Kustaviin.

Katso tästä Saariston Rengastien lossit ja aikataulut FinFerries-sivuilta (sivun alareunassa aikataulut pdf:nä, myös Houtskari – Iniö välille). Aikatauluja voi hakea myös lautta.net -sivustolta.


Meille Saariston Rengastien reitin haastavin osuus oli ehdottomasti Houstkari (Mossala) – Iniö (Dalen) -väli. Tällä maksullisella välillä ei ole kuin neljä lähtöä päivässä, eikä lauttaan voi varata paikkoja etukäteen (soitettiin ja varmistettiin asia vielä). Vinkkinä siis autoileville, että saavu ajoissa! Saapuminen ajoissa paikalle ja jonottamalla onkin ainoa tapa saada paikka lautasta.

Vinkki! Polkupyöräilijät pääsevät lautoille jonottamatta. Lisäksi paikallisille on oma kaista ja he ovat aina etuajo-oikeutettuja lossiin.


Tulimme paikalle Mossalaan noin tuntia ennen lautan lähtöä (klo 11:20) ja tähdättiin siis 12:15 lähtevään lauttaan, mutta autojono olikin satamassa aikamoinen ja oltiin jonossa 49. auto, joten tiedettiin jo siinä kohtaa, että meillä ei ole mitään mahdollisuutta mahtua tähän lauttaan. Lisäksi, kun jonossa oli matkailuautoja- ja vaunuja, jotka vievät luonnollisesti tuplatilan lautasta, tiedettiin että mahdollisuudet sen kuin vaan laskivat.
Ei mahduttu lopulta seuraavaankaan lauttaan (klo 14:15), joka veti 22 autoa. Päästiin lopulta klo 16:15 lähtevään lauttaan, joka on aikataulun mukaan päivän viimeinen lautta. En todellakaan osaa sanoa, mitä kaikille niille kymmenille autoille tapahtuu, jotka eivät mahtuneet viimeiseen lauttaan.
Jonotus lossiin tapahtuu siten, että autot ja moottoripyörät odottavat letkassa lauttaan pääsyä ja jos seuraavaan lossiin on parinkin tunnin odottelu, voit käydä odotellessa lounaalla, uimassa tai vaikka näköalatornissa, kuten me kävimme. Autopaikka pysyy, koska letka ei liikahda odotellessa mihinkään.

Mossalan lossin vieressä on erittäin viihtyisä lomakeskus, Mossala Island Resort, josta löytyy leirintäalue, tyylikkään näköisiä lomamökkejä, ravintola, vierasvenesatama ja useita eri harrastusmahdollisuuksia kuten uimaranta, joogaa, frisbeegolfia, rantalenttistä.
Kysyin heidän matkamuistoputiikissa, että mitä sitten kannattaisi tehdä, jos ei mahdu viimeiseenkään lauttaan ja hänen vinkki oli jäädä heidän leirintäalueelleen yöksi. Matkailuautoille se ei olekaan mikään ongelma, mutta henkilöautossa yöpyminen onkin vähän haasteellisempaa, joskaan ei tietenkään mahdotonta. Ja kuulostipa siltä, että autossa yöpyminen on jäänyt monen kohtaloksi, sillä leirintää suositeltiin myös henkilöautoille, jolloin voi hyödyntää alueen suihkua ja wc:tä odotellessa seuraavan aamun ensimmäistä lauttaa.

Mossalan Island Resortilta on lyhyt matka läheiseen näköalatorniin. Siellä kannattaa piipahtaa lossia odotellessa.
Näköalatornista on upeat maisemat Saaristomerelle.




Tyylikkäitä mökkejä ja Villoja Mossalan Island Resortilla.


 
Saariston Rengastien majoitus – missä majoittua?

Saariston Rengastien majoitus lienee haastavin osuus, kysynnän ollessa enemmän kuin tarjontaa. Meidän reitti valikoitu puhtaasti sen perusteella missä majoituksessa oli tilaa, koska lähdimme reissuun heinäkuun helteiden aikaan kolmen päivän varoajalla eli hyvinkin extempore. Siltikin se oli mahdollista, vaikka viideksi päiväksi suunniteltu Rengastien reitti typistyi lopulta neljäksi päiväksi, koska emme löytäneet viimeiselle yölle majoitusta. Ja lisäksi teimme koukkauksen Ahvenanmaalle, joka sekin tuli aika extempore, koska sille yölle ei löytynyt lähempää majoitusta. Onneksi kuitenkin menimme Kökarin saarelle, koska se oli aivan upea kokemus. Reittimme ja majoituspaikat menivät seuraavasti:

  • Helsinki – Parainen – Nauvo // Majoitus: Hotel Stallbacken (160 €/vrk)
  • Nauvo – Korppoo – Kökar (Ahvenanmaa) // Majoitus: Hotel Brudhäll (171 €/vrk)
  • Kökar – Korppoo // Majoitus: Faffas B&B, aittamajoitus (74 € sis. Liinavaatteet ja pyyhkeet)
  • Korppoo – Houtskari – Iniö – Kustavi – Helsinki

 

Lisäksi näissä paikoissa olisin halunnut yöpyä, mutta niissä ei ollut tilaa ja tästä syystä meidän reissu typistyi yhdellä vuorokaudella ja ajettiin yöksi kotiin Helsinkiin:

 
Vinkki! Varaa ajoissa
. Suosittelenkin lämpimästi tekemään varaukset hyvissä ajoin ennen lähtöä, jo
keväällä mikäli mahdollista ja haluaa yöpyä jossain tietyssä hotellissa/majatalossa. Kaikkiin majoituspaikkoihin ei voi tehdä netistä varauksia, joten kannattaa soittaa ja kysyä saatavuutta.
Saariston Rengastien kartan, majoituskohteet ja vinkit löydät kätevästi tältä rengastie.fi -sivustolta.

 
Vinkki Ahvenanmaalle!
Korppoo – Kökar -lautalle kannattaa varata autopaikka hyvissä ajoin. Reitti on suosittu ja autopaikkoja kohtalaisen vähän. Me jouduimme jättämään lopulta auton Korppoon Galdbyn satamaan yöksi ja astelimme lauttaan jalkaisin ja reppu selässä. Hyvä puoli oli se, että jalkaisin ja pyörällä 2,5 h lauttamatka on ilmainen, auton kanssa maksullinen. Ahvenanmaan lauttareitit ja aikataulut löydät Ålandstrafikenin -sivuilta.

Stallbacken hotelli on rakennettu vanhaan navettarakennukseen.

Hotelli Stallbackenin 2 hengen huone omalla wc&suihkulla oli aika vaatimaton sisustukseltaan, mutta ajoi asiansa yhdeksi yöksi.
Faffas B&B aittamajoitus oli Rengastien eksoottisin majoitusmuoto.

Täällä olisin halunnut yöpyä: Peterzensin Boathouse -mökeissä Kustavissa.
Peterzens vierasvenesatama oli yllättävän iso ja erittäin viehättävän näköinen.


Hotel Brudhäll toimii samalla myös vierasvenesatamana.


Aamuteellä Ahvenanmaalla Hotel Brudhällissa.



 

Saariston Rengastien kiertäminen omalla autolla

Saariston Rengastien kiertäminen omalla autolla oli aivan älyttömän mielekästä ja helppoa. Se antoi myös vapauden ottaa hotelli huoletta vähän kauempaakin reitiltä, koska autolla oli helppo asioida kaupassa ja ravintoloissa toisin kuin ehkä mitä se olisi pyörällä ollut. Lisäksi heinäkuun helteissä oli aika luksusta ajella ilmastoidussa autossa (ja tässä kohtaa kaikki peukut reitin varrella olleille pyöräilijöille – ootte rautaa!). Myös oma jääkaappi autossa oli hyvä ratkaisu, koska siellä sai pidettyä eväät ja juomat viileässä.
Omalla autolla kiertämisen hyvänä puolena mainittakoon vielä sen tuoma majoitusbackup, eli jos missaat sen viimeisen lautan, niin voit aina nukkua autossa. Tai jos lähellä on leirintäalue ja teltta takakontissa, niin voit aina majoittua teltassa.

Rengastien kiertäminen omalla autolla oli ainoastaan huono idea siinä kohtaa, kun emme mahtuneet lossiin. Näin tosin tapahtui vain kerran Mossala – Iniö välillä. Joskin meille saattoi sattua vain huono (super ruuhkainen) päivä, sillä sain somen kautta viestejä, että pari viikkoa aiemmin reitillä toiseen suuntaan oli kuulemma ollut väljää. Siltikin kesän sesonkina ennakoisin ja varautuisin siihen, että harvemmin ajavilla losseilla on todennäköisesti ruuhkaa ja varaisin monta tuntia aikaa siirtymään.


Saariston Rengastie on nyt koettu ja täytyy jälleen kerran todeta, että on meillä kyllä upea saaristo. Voisin hyvin mennä uudestaankin kiertämään saman reitin. Oikein ajan kanssa. Ainakin tuonne Kustaviin ja Nauvoon haluan vielä ajan kanssa. Toivottavasti tästä postauksesta on sinulle apua suunnitellessa Saariston Rengastien kiertämistä. Jos sulla on lisäksi hyviä vinkkejä muille jakoon, niin kerro ne ihmeessä kommenteissa!

Tykkäsitkö postauksesta? Jätä kommentti alle ja seuraa Seven Seas -blogia myös muissa kanavissa:

Partner in Crime since 1997 – yhdessä 24 vuotta

Tämän postauksen voisi aloittaa samalla tapaa, kun aiemmatkin juhlapäiviemme postaukset; aika rientää! Mutta minkäs teet, se vaan on niin. Kesäpuuhien lomassa, heinäkuun helteiden lopulla tulee aina lopulta se kuun 27. päivä ja se päivä on meidän juhlapäivä. Päivä jolloin tapasimme kauan kauan aikaa sitten Varkaudessa vuonna 1997.


Noihin vuosiin on mahtunut paljon kaikkea ja olisikin vaikeaa kiteyttää yhteisiä vuosia yhteen lauseeseen ja en edes yritä sitä, sillä vuodet eivät ole veljiä keskenään. Onneksi pääsääntöisesti ollaan kuitenkin saatu nauttia elämän vuoristoradan hyvistä etapeista ja kyydeistä, mutta suuria suruja on myös osunut polullemme. Onneksi toiseen on voinut aina luottaa kuin kallioon.

Meidän yhteisiin vuosiin tällä hetkellä mahtuu kaikkiaan kolme eri kotia. Olemme asuneet Tikkurilassa Vantaalla, Kruununhaassa ja Kalliossa Helsingissä. Ja tietysti nyt viime vuosina kesämökkinä on toiminut meidän Malibu-veneemme. Yhteiset harrastukset onkin omaan makuun ihan ehdoton juttu ja niitä meillä onneksi on monia yhteisiä. Mua ei todellakaan haittaa viettää vapaa-aikaa myös yhdessä, sen lisäksi että ollaan nyt korona-aikana oltu myös kotitoimistolla yhdessä 24/7. Ollaan muutenkin oltu vuodesta 1997 saakka hyvin tiiviisti yhdessä ja tehty paljon asioita yhdessä, autettu toisiamme. Oltiin myös hyvä tutkapari meidän maailmanympärimatkalla, mikä voi koetella parisuhdetta. Kaikkihan tietää, että reissussa todellinen luonne tulee esille, eikö!  

Ja tosiaan kulunut pandemiavuosi kotona on sujunut omalta osaltani ihan no problem (thank god!), koska ollaan totuttu olemaan ja tekemään niin paljon yhdessä. Ja tätä normaalia arkea, huumoria, naurua ja päivittäisiä halauksia juuri haluan haalia tulevaisuudessakin. Sillä jos jotain kulunut koronavuosi on opettanut, niin sen, kuinka tärkeä koti ja sen ilmapiiri on. Kiitos rakkaani, että olet. Kiitos, että saan olla juuri tällainen kuin olen. Yhdessä olemme loisto tiimi! Lav you forever.


Postauksen kuvat on ottanut ystävämme Ulla kesäkuussa Pihlajasaaressa.

Jussarö – ulkosaaristossa sijaitseva entinen kaivos- ja sotilassaari

Suuntasimme Jussaröön viime kesänä omalla veneellä Taalintehtaalta. Merimaileissa matkaa Jussaröön kertyi Taalintehtaalta noin 43 Nm. Perillä Jussarössä ja sen rantakallioiden päällä seisoessa ja vierasvenelaituriin katsoessa oikein häkellyin paikan kauneudesta. Hetken aikaa aivot eivät osanneetkaan summata, että olenko nyt Kroatiassa vai missä turkoosissa paratiisissa... Niin utopisen kauniilta maisema puiden lomasta auringon kimaltaessa näytti. Mutta kun jatkat lukemista, huomaat että saarelta löytyy toinenkin puoli. Lue myös Kaukokaipuun kirjoittama blogipostaus Jussaröstä kaivosmiesten aavekaupungista.

Jussarö on Tammisaaren ulkosaaristossa sijaitseva saari. Saari on entinen kaivos- ja sotilassaari. Siellä toimi vuoteen 2011 saakka rajavartiolaitoksen Jussarön merivartioasema. Saarella sijaitsi aikaisemmin myös Jussarön kaivos, josta louhittiin rautamalmia. Toiminta lopetettiin vuonna 1967. Saarella on tältä kaudelta vielä jäljellä autioituneita asunto- ja kaupparakennuksia, jotka toisten mielestä ovat kiehtovia ja toisten enemmänkin pelottavia. Autioituneiden talojen seiniä koristaa asbestivaroitukset.


Tämä maisema voisi äkkiseltään olla vaikka Kroatiasta, mutta onkin ihan koto-Suomesta.



 

Saarella sijaitsee historiallisten nähtävyyksien lisäksi rantakahvila, vuokrattava rantasauna sekä vierasvenesatamaSaunaa vuokrataan tilauksesta (meidän saapuessa Jussaröön sen illan vuoro oli jo täysi, mikä harmitti meitä, kun kaipasimme päivän purjehduksen jälkeen peseytymistä). Tämän pohjalta uskallankin suositella varaamaan saunan ennakkoon.

Jussarön saarelle pääsee myös ilman omaa venettä. Kannattaa katsoa yhteyslautan aikataulu- ja hintatiedot osoitteesta jussaro.net.

Jussarön vierasvenesatama

  • Jussarön vierasvenesatamassa on 49 aisakiinnityspaikkaa
  • Satamassa on sähkö
  • Rannassa juomavesipiste 
  • Puuceet sijaitsevat vierasvenesataman lähellä
  • Septityhjennystä ei ole 



Jussarön saarelta löytyy autioituneita rakennuksia asbestikyltti varoituksineen.

Jussarön uusi majakka sijaitsee Sundharun saarella. Majakan valo sytytettiin ensimmäisen kerran vuonna 1922.

 
Onko sinulle Jussarön saari tuttu, oletko käynyt siellä?

Tykkäsitkö postauksesta? Jätä kommentti alle ja seuraa Seven Seas -blogia myös muissa kanavissa: