Road Trip USA: Going to Kansas City & Oklahoma

St. Louisista jatkoimme hieman länteen päin, vaikka lounaassa sijaitsevaan Oklahomaan olisi päässyt suorempaakin tietä. Haluttiin kuitenkin koukata Kansas Cityn kautta. Liekkö kaupunki kummitellut mielissä siitä Mikko Nousiaisen elokuvasta, Going to Kansas City. En nimittäin jaksa muistaa, miksi olisimme muutoin kurvanneet sinne, paitsi että onhan kaupunki tunnettu grilliruuastaan.
Oklahoma sen sijaan osui reitillemme luontevasti, myötäileehän se Route 66 -tietä. Oklahoma Cityn vuoden 1995 valtion virastotalon pommi-iskut olivat tosin ainoa asia, mistä kaupunki oli meille tuttu. Pysäyttävä muistomerkki sijaitsee tuhoutuneen rakennuksen paikalla. Muistomerkin altaan vierellä olevalla niityllä on kaikkiaan 168 tyhjää tuolia, jokaisen uhrin muistoksi. Yhdeksän tuoliriviä kuvaa pommitetun rakennuksen kerrosten määrää. Kunkin rivin tuolien lukumäärä kuvaa taas kerroksessa menehtyneiden henkilöiden lukumäärää. Joukossa on myös 19 pienempää tuolia, mitkä kuvaavat surullisen tapahtuman lapsiuhrien määrää.

Oklahoma Cityn muistomerkin kaksi mustaa porttia symboloivat hetkeä ennen iskua ja niistä selviämisen ensimmäistä minuuttia.

15. lomapäivä (tiistai 1.9.2009)

Ajopäivä. Matkalla Kansas Citysta Oklahomaan.

Päivitin blogia yöllä yhteen saakka, joten aikainen aamuherätys ei ollut mieluinen minulle. Mutta ei auta, perjantaina tavoitteena on olla Vegasissa. Sitä ennen Grand Canyonilla, jota odotan innolla! Muutama sata kilometriä siis taitettavana, että päästään sinne. Tarkemmin jotain yli tuhat kilometriä vielä.

Heti aamulla ajoimme Kansas Cityn keskustaan, joka oli erittäin pieni ja kuten hotellin aulastakin ja mun matkaoppaassa sanottiin, siellä ei ollut mitään. Oikeassa olivat. Tässäkin kaupungissa siis keskustassa, downtownissa, ei ollut oikeastaan mitään nähtävää. Ainoastaan toimistorakennuksia. Löydettiin sieltä yksi ostari ja saatiin vinkki hyvästä kunnon bbq/ribs -ravintolasta. Lähdimmekin samoin tein ravintolaa kohden, joka sijaitsi Country Club Plazassa.

Country Club Plazassa Kansas City näyttikin parhaat puolensa. Alueella oli todella viihtyisän oloinen ostoskeskusryhmittymä ravintoloineen. Vähän kierreltiin kaupoilla ja sitten mentiin syömään. BBQ oli ihan ok, mutta ei mitään tajunnan räjäyttävää.

Ajoimme ruokailun jälkeen Oklahomaan Kansasin Wichitan kautta (KS). Matkalla oli muuten pitkästä aikaa kaksi car tollia, (hinnat 3.25$ ja 1.60$.) Tänään muuten rikkoutui 2000 mailin raja meidän roadtripillä, jee!

"Tänään muuten rikkoutui 2000 mailin raja meidän roadtripillä, jee!"

Kansas Citysta ei ole montaa kuvaa. Yksi löytynyt kuva on Jack Stack Barbecue -ravintolan edustalta Country Club Plazalta.

Grilliruuistaan tunnetun Kansas Cityn BBQ-lounas.

Osavaltioita tällä etapilla:
  • Kansas (KS)
  • Oklahoma (OK)

Majoitustiedot: Quality Inn Bricktown, 1800 E Reno Ave, 73117 Oklahoma City, OK

Oklahoma Citysta ja sen järkyttävästä virastotalon pommituksesta voitte lukea lisää Ja sitten matkaan -blogista lisää tästä.

Mikäli haluat lukea aiemmat postaukset New Yorkista alkaneesta roadtripistä, niin pääset niihin tästä:
Road Trip -postaussarja alkaa
1100 mailia
Viikonloppu Chicagossa
St. Louis ja Gateway Arch

*Tämä on osa postaussarjaa vuoden 2009 Road Tripistä halki Amerikan. Nostot ja kuvat ovat silloisesta blogistani, jota kirjoitin tienpäältä.

2 kommenttia

1. Suurkiitos linkkauksesta! Tuo Oklahoma Cityn muistomerkki oli tosiaan todella koskettava paikka. Se pommi on ollut todella voimakas. Aivan järkyttävä tapahtuma.

Minä taas juutuin pohtimaan tuota osavaltiolistaasi. Kansas Cityhän on pääosin Missourin osavaltion puolella, mikä tietysti on loogista, ja nopein reitti sieltä Oklahomaan vie kartan mukaan suoraan etelää kohti. Sitä pitkin ajaen reitti ei käy Kansasin puolella missään vaiheessa.

VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, ihan mahtavaa että oot noin tarkkana! Tästä reitistä on niin pitkä aika, noh se kymmenen vuotta, että en millään muista kaikkea ulkoa. Mutta olen tallentanut meidän reitin google mapsiin ja ajettiin tosiaan Kansas Citysta Wichitan kautta Oklahoma Cityyn ja siinä yhteydessä poikettiin Kansasin puolelle. :)