Matkavuoteni 2015 - eeppisin ikinä

En varmasti liioittele sanoessani että kulunut vuosi oli kaikista eeppisin matkustusrintamalla. Ei huonoksi jäänyt edeltäjänsäkään 2014, tai monet muutkaan eletyt vuodet, mutta onhan se selvää, kun matkaa maailmanympäri, niin eeppinen on se oikea sana kuvaamaan kaikkea koettua. Yritän tässä postauksessa kiteyttää matkavuoteni mahdollisimman tiiviiseen pakettiin. (Pssst, huomaathan, että lähes jokainen reissattu kaupunki on linkattu sitä esittelevään postaukseen blogissani).

Tammikuu alkoi ystävien kanssa Coronin -saarella Filippiineillä. Tosin erkanimme kukin omille teilleen pian vuoden vaihtumisen jälkeen. Ystävät palasivat takaisin Suomeen ja me lensimme Vietnamiin. Muutaman hektisen Ho Chi Minh Cityn -päivän jälkeen lensimmekin jo rentoutumaan Phu Quocin -saarelle. Tsekkasimme saarta aika hyvin läpikotaisin, hyvän biitsin perässä.

Phu Quocilta lensimme Kambodzaan ihailemaan Angkor Watin temppeleitä, tietenkin! Muutoin en liiemmin jaksanut innostua Siem Reapistä paikkana. Pari päivää siellä riitti meille vallan mainiosti. Tärkeintä meille oli kokea auringonnousu temppelien luona. Ja kuten paikan päällä kävi ilmi, niin monelle sadalle muullekin.

Siem Reapin jälkeen Thaimaa tuntui kuin olisi kotiin palannut. Niin paljon paremmalle ja normaalimmalle. Eikä sekään ollut huono, että tavattiin kavereita Suomesta (ja sain samalla karkkilähetyksen - sillä missään muualla maailmassa ei ole niin hyviä irttareita kuin meillä täällä Suomessa). Ensimmäinen kohteemme Thaimaassa oli yllätykseksemme hyvä-paha Phuket. Phuketista jatkoimme saarihyppelyä Phi Phille, Koh Jumille ja Koh Lantalle.

Helmikuun vaihteessa ennätettiin vielä kuukauden Thaimaan-leimalla lempparisaarelle Koh Lipelle viikoksi. Lipellä löhöilyn jälkeen jatkettiin matkaa laivalla Malesian puolelle, Penangin saarelle. Seinämaalauksien täyttämä George Town oli ookoo, mutta ei lumonnut minua erityisemmin, vaikka noi frescot juuri upeita olivatkin. Täällä arvottiin järkevintä reittiä Australiaan ja Uuteen-Seelantiin, sillä haluttiin olla siellä vielä helmikuun aikana.

Rantaelämä muuttui yhä suuremmiksi kaupungeiksi, kun matkasimme bussilla Kuala Lumpuriin. Tykästyin heti tähän sykkivään suurkaupunkiin, mutta ilmassa alkoi olla kenties pientä matkaväsymystä... Toki jo pelkästään tähän kuukauteen oli mahtunut paljon, ja itse reissusuunnitelmien ja lentojen sekä hotellien varailuun mennyt aika ja energia vei voimia.

Ja sitten kävi niin, että löysimme itsemme vähän kuin vahingossa Singaporesta, vaikka parin vuoden takainen vierailumme siellä ei juurikaan ollut vakuuttanut. Lennot Australiaan oli kuitenkin järkevimmät ottaa täältä ja bussimatka Kuala Lumpurista Singaporeen oli helppo ja toimiva ratkaisu. Ja myönnettäköön Singaporen eduksi, että tämän kertainen kokemuksemme oli edellistä miellyttävämpi.

Ja sitten, usean Aasiassa vietytyn kuukauden jälkeen saavuimme ensimmäistä kertaa ikinä Australiaan! Voi poijjaat, että se tuntui hyvälle! Dippasimme Australiasta vain pienen palasen, Melbournen, koska jatkoimme melkein suoraa päätä eteenpäin loppu syksyyn kääntyvään Uuteen-Seelantiin. Joka onkin ihan oma lukunsa se.

Lentomme Melbournesta laskeutui Queenstowniin, joka on yksi eeppisimmistä paikoista laskeutua. Ja nyt ymmärrän kyllä miksi. Olin varma että koneen siivet osuvat ympärillä oleviin vuoriin. Olin mykistynyt. Kuten myös seuraavat viikotkin. Uusi-Seelanti vei sydämemme! Säädöltä Uudessa-Seelannissa ei silti selvitty. Käynnissä oleva Kiinalainen uusivuosi pisti pakkaa pahasti sekaisin ja lähes kaikki hotellit ja autonvuokraukset olivat loppuunmyytyjä koko maasta. Jouduttiin hieman ns. säätämään.

Maaliskuun ekat viikot meni campervanin kanssa Uutta-Seelantia kiertäessä. Christchurch, Mount Cook, Wanaka, Nugget Point, Curio Bay, Kaikoura, tulivuorelle kiipeäminen, Lake Taupo, Rotorua, Coromandel, Hot Water Beach josta viimeisenä saavuttiin perille Aucklandiin. Uusi-Seelanti oli parhautta! Olen julistanut sitä kaikkialla jo moneen kertaan, mutta sanottakoon se nyt vielä tässäkin, jos se on mennyt joltain jostain syystä ohitse.
Vaan eipä tarvinnut pettyä Australian Sydneyn ja Bondi Beachiinkään. Paitsi siten, että oltiin varattu tänne aivan liian vähän aikaa. Sydneysta puksuttelimme junalla rapiat 15 tuntia Brisbaneen, josta jatkoimme autolla Byron Bayhin. Minun yhteen suosikkikohteista!

Australian roadtripillemme mahtui myös pettymyksellinen Surfers Paradise, rauhallinen Noosa ja koalat, Rockhampton, Mackay, Hervey Bay ja Airlie Beach huikeine purjehduksineen ja sukelluksineen kilpikonnien kanssa valliriutoilla.

Huhtikuun vaihde sujui siis purjehtien Australiassa ja tuntui epätodelliselle jo kaiken kokemansa jälkeen siirtyä Fidzille. Siis Fidzille! Mutta näin siinä kävi. Reilu puolitoista viikkoinen sujui makoisasti ihmetellen ja ihaillen polynesialaista elämäntapaa. Fidzi valloitti sydämeni kyllä ihan täysin.

Ja ihan kuin paratiisia ei olisi ollut jo yhdelle vuodelle riittämiin - matkamme jatkui kohteeseen, josta olin haaveillut vuosia. Havaijille! Bula-tervehdykset vaihtuivat Alohaan, ja ensimmäisten tuntien shokki vaihtui aitoon Havaiji-rakkauteen, Waikiki Beachille, jossa eletään ja hengitetään surffausta. Paikka minun ja sielunmaailmani makuuni.

Hieman ennen kuin huhtikuu muuttui toukokuuksi ja Suomen vapuksi, lensimme takaisin kotiin, siis Los Angelesiin.

Toukokuu ja vappu alkoi juhlilla Bel Airissa, hah, kuinkas muutenkaan?! Toukokuuhun LA:ssa mahtui paljon kaikkea, uutena kohteena Salvation Mountain, Palm Springs ja Joshua Tree.

Kesäkuu tarkoitti meille Suomeen paluuta ja eräänlaisen aikakauden loppua. Pyörähdimme paluumatkalla vielä Torontossa moikkaamassa veljeäni ja kanadan sukulaisia ja palasimme vielä kertaalleen New Yorkiin.

Kotiinpaluun ja kesäkuun lopun huipensi festarimatka jo perinteeksi muodostuneeseen Rock Werchteriin, Belgiaan. Sitä ennen vietimme yhden yön Brysselissä.

Heinäkuuhun mahtui lukuisia mikromatkoja pullein purjein Helsingin edustalle. Esimerkiksi Kaunissaari oli upea kokemus, eikä auringonlaskut kalvenneet lainkaan maailmalla koettujen rinnalla.

Elokuussa kelit sen kuin vaan parani ja sehän kelpasi meille purjehtian aluille. Helsingin edustallakin riittää paljon nähtävää ja koettavaa, varsinkin kun sen näkee nyt tyystin eri perspektiivistä kuin aikaisemmin. Purjeveneen kannelta. Elokuun matkana toimii hyvin myös aina Flow-festival.

Syyskuussa koitti tiedossa ollut ystävien yhdistetty polttari- ja häämatka Las Vegasiin. Ennen Vegasiin menoa vietimme reilun viikon Los Angelesissa, josta roadtrippasimme aina huikealle Grand Canyonille. Sanomattakin lienet selvää, että tämä oli eeppinen reissu! Kirsikkana kakun päällä tämän kaiken huipensi kolmepäiväiset festivaalit Vegasissa.

Lokakuu. No, eipä tarvinnut minun kauaa potea ikävää enkelten kaupunkiin, kun elämäntilanteeni salli paluun Hollywoodin kukkuloille mimmiporukalla. LA:ssa vietetty viikko piti sisällään mm. Foo Fightersin ja Florence and The Machinen keikat, synttärien juhlintaa, ystävien tapaamista ja pumpkin patcheja - ja tietty Malibu Farmin burgereita.

Toinen järkisyy reissulle oli osallistua maailman suurimpaan TBEX -matkabloggaajaseminaariin Floridassa. Eli tiemme vei meidät Los Angelesista vielä Fort Lauderdaleen verkostoitumaan.

Vaan eipä loppuneet seikkailut vielä siihen. TBEXin jälkeen koitti Halloween, joka on Amerikassa suuri juhla. Me otimme sen vastaan ikimuistoisesti Floridan kärjessä, Key Westissä. Mikä huikea lopetus koko reissulle ja oikeastaan koko vuodelle.

Marraskuu oli selvästi aikaa hengähtämiselle, kaiken kokemansa kokoamiselle, omille ajatuksille. Pariisin terroristi-iskut pysäyttivät. Ei tehnyt mieli reissata, ei tehnyt mieli ajatella reissuja, saati varata niitä. Minun päässäni maailmasta oli tullut entistä pelottavampi paikka ja kotona oli just nyt hyvä olla.

Joulukuu ei juurikaan poikennut edeltäjästään. Matkailurintamalla vuoden päätti upeasti maailman ensimmäinen festariristeily, jossa samalla pääsin tutustumaan ensimmäistä kertaa hulppeaan Viking Grace -alukseen. Alus pyörähti Tukholman ja Maarianhaminan satamissa, eli melkein voin sanoa käyneeni noissakin vielä loppuvuodesta. Melkein.

Kaikkiaan maita taisi tulla 13:sta tälle vuodelle, joista Amerikkaan palasin monta kertaa. Laskitteko muuten kuinka monta kertaa sana eeppinen tekstissä vilahti? Varmasti sallittua enemmän, pahoitteluni siitä. Myös pahoittelut siitä, että tästä tuli nyt näin kilometrin mittainen kooste, mutta voin melkeinpä luvata, että tälläistä reissuvuotta ei välttämättä ihan hetkeen tulla toista näkemään. Joten suotakoot se sille. Itse kippistän kuvainnollisesti nyt menneelle eeppiselle (vielä kerran!) vuodelle ja toivotan kaikkea parasta uudelle alkaneelle vuodelle! Hyvä tästäkin tulee.

Kiitos myös että olette olleet mukanani näillä reissuilla ja kommentoineet sekä jakaneet informaatiota. Ette uskokaan miten hyvältä kommenttinne aina ovat tuntuneetkaan maailman eri kolkissa. Parhaalta!

Kaikki postauksen kuvat Instagram-tililtäni sannasmag. Mikäli sinä olet Instagrammissa ja emme ole vielä löytäneet toisiamme niin olisi kiva tietää millä tunnuksella olet siellä.

Eng //  Part of the Instagram Travel Thursday -campaign, here´s some of the pictures from  my travels in year 2015, based on my Instagram pictures.

Tämä blogikirjoitus on osa Instagram Travel Thursday -tempausta, jonka järjestäjinä toimivat RIMMA+LAURA -matkablogi, Travellover ja Muru mou.

38 kommenttia

1. Niin paljon matkoja kertynyt sulle vuodessa, 'eeppinen' lienee aivan oikea sanavalinta! :) Ihania kuvia yksi toisensa jälkeen. Ihan tässä matkakuume nousee!

Vastaukset
    1. Kiva kuulla, etten liioittele käyttäessäni tuota sanaa eeppinen :D Matkakuumeelle peukut... Sitä on ilmassa täälläkin! :)

Poista
  2. Luulin oman reissuvuoteni olleen erityinen, mutta tämän rinnalla juu ei. Mutta eipä reissaaminen ole kilpailulaji! Kuvissa on niin paljon aurinkoa, iloa ja parasta reissufiilistä!

Vastaukset
    1. Minäpäs kävin kurkkaamassa sinun vastaavan reissukoosteen ja ajattelin ihan samalla tapaa, että wau, ootpa sä reissannut ja paljon! :) Kilpailulaji tämä ei todellakaan ole. Fiilispohjalla ja mahdollisuuksien mukaan reissaan itse ainakin. Viime vuosi siihen sattui olemaan lähes täydellinen ja auringon täyteinen <3

Poista
  3. Uh, eeppinen tosiaan. Aivan mahtava vuosi ollut ja niin ihania kuvia sulla Insta täynnä! Mä vaan jaksan palata noihin Uuden-Seelannin juttuihin ja kuviin kerta toisensa jälkeen. Haluun pitää huolen, että muistaa nähdä kaikki eeppiset mestat! :-D Me mennään pohjoisesta kohti etelää ja onneksi autovuokrakin on hoidettu jo elokuussa, niin ei kiinalaiset uudet-vuodet sekoita niin pahasti. Kelpais jatkaa siitä teidän tapaan Australiaan ja Fidzille, mutta joku toinen kerta sitten. :-)

Vastaukset
    1. Uh, sanon kyllä tuolle sun tulevalle Uuden-Seelannin reissullekin ;) Epäilemättä eeppinen tulossa siitäkin ;D Hyvä että teillä on auto jo vuokrattuna, niin ei tule vastaavaa ylläriä ja vaivaa ja säätöä. Ei muuta kuin nautinnollista roadtrippiä! Ja jos voin mitenkään auttaa, niin täällä ollaan :)

Poista
  4. Eeppinen tosiaan on ollut matkailuvuosi! Näitä postauksen linkkejä lukiessa kuluisi viikon päivät, mutta onneksi on tullut näistä jo suurin osa katsastettua niiden julkaisuhetkellä. Täytyypä lukea seuraavaksi postauksesi tuosta TBEXistä, se on mennyt itsellä ohi jostain syystä.

Vastaukset
    1. Hihh, kiitos :) Linkkejä on tosiaan paljon, mutta ovatpa siinä avittamassa jos jolle kulle herää mielenkiinto, jotakin tiettyä nähtyä paikkaa varten. TBEXistä on pian tulossa laajempi postaus. Tuossa postauksessa käsittelen enemmän sen pitopaikkaa, Fort Lauderdalea ja meidän ennakkotouria. Joten jos palaat myöhemmin uudestaan linjoille, niin saat kattavan TXEB-paketin. I promise :)

Poista
  5. Huikea reissuvuosi tosiaan! Ihania elämänmakuisia ja onnea huokuvia matkakuvia kaikki. Sinun vuotesi alkoi muuten sieltä, mihin minun vuoteni päättyi. Phu Quocilla olessani lueskelinkin sinun Phu Quoc -postauksesi :).

Vastaukset
    1. Kiitos kauniista kommentista :) ja tosiaan, ihan heti ei varmaan vastaavanlaista reissuvuotta tulekaan... Niin totta joo, olit Phu Quocilla. Sehän oli sitten melkein kuin läpsystä vaihto ;D

Poista
  6. Onpa ollut mahtavan kuuloinen vuosi! Australia ja Uusi-Seelanti on molemmat tosi ihania paikkoja, ja ne ovat mun suosikkimaita :) Angkor Wat on paikka missä haluaisin joskus käydä, se näyttää todella mielenkiintoiselta.

Vastaukset
    1. Angkor Watille iso suositus. Se vie tajunnan mennessään... on niin huikea kokemus, jonka tajuaa vasta jälkikäteen :)

Poista
  7. Siis eeppinen on aika laimea sana kuvaamaan tota reissutykitystä! :D Heh, jotenkin niitä reissuja aina vaan tulee..Itse ajattelin että vuonna 2015 otan iisisti ja loppujen lopuksi päädyimme neljälle eri mantereelle. Tilaisuuksiin pitää tarttua ;)

Vastaukset
    1. Oooh, neljälle mantereelle! Ei huono tosiaankaan :)
      Ja kiva kuulla, etten ainakaan liioitellut käyttäessäni tuota eeppinen-sanaa. Kiitos :)

Poista
  8. Aluksi olin melkeinpä skeptinen tuosta eeppisyydestä, mutta en ehtinyt kuin helmikuuhun asti ja jo tuo sana lunasti lupauksensa. :D Aivan mahtavaa luettavaa, josta saa ihanasti inspiraatiota omaa reissua varten. Olen käyttänyt hyödyksi muutamaa tekstiäsi suunnitellessani Filippiinien valloitusta helmi-maaliskuulle. Kiitos kokemustesi jakamisesta ja eeppisyyttä myös tälle vuodelle! :)

1. Kiitos Essi, ihanaa kuulla <3
      Toivottavasti Filppari postauksista on apuja, ja kysele ihmeessä jos voin jotenkin vain auttaa, niin mieluusti autan :) Ihanaa tulee reissua ja eeppistä vuotta myös sinulle!

Poista
  9. Eikä! Kuva Melbournen Fitzroy Streetin kyltistä! Se oli minun kotikatuni vuoden verran <3

Vastaukset
    1. Eikä! En ehkä kestä että joku on asunut Fitzroyssa vuoden. *kade* :)

Poista
  10. Ihan hengästyy tätä lukiessa :D Mun matkustustyyli on aina ollut enemmän yksi maa kerrallaan tyylinen, mutta ehkä joskus pitäis kokeilla tätä rtw-tyyliä. Mitäs mieltä muuten oot, nyt kun sulla on näin paljon reissaamista takana niin sanoisitko että matkustat mieluummin niin että käyt mahdollisimman useassa paikassa yhden reissun puitteissa, vai tykkäisitkö enemmän tehdä yksittäisiä reissuja ja ehkä pidempiä hetkiä kerrallaan, mutta siis että aina välillä palaisi kotiin (oli se sitten LA tai Suomi)? :)

Vastaukset
    1. Mulle tärkeintä lomilla reissatessa ei ole tosiaan kahmia mahdollisimman montaa maata, vaan nauttia lomasta. Tuota RTW-reissua en siinä mielessä lomaksi voi kutsua, koska se oli seikkailu. Se oli meidän elämää kuukausien ajan ja meillä tavallaa oli missio - reissata maailman ympäri :)
      Normaalisti siis mieluusti reissaan yhteen kohteeseen ja palaan takaisin. Ja voin hyvinkin viettää samassa paikkaa pidempiä aikoja. Tai ajan salliessa seikkailla ympäristössä. Mutta, jos tilaisuus tulisi, lähtisin toki uudestaan seikkailulle maailmanympäri ;)

Poista
  11. Kyllä sinun vuottasi voikin jo kuvata sanalla eeppinen, vaikka useampaankin kertaan! :D Mielettömän hieno kooste, tarinoiden ja kuvien kera! VAU!

Erityisesti pisti silmään osio UUSI-SEELANTI (ja siihen liittyvät postaukset), siirrynkin lukemaan niitä seuraavaksi! Olemme nimittäin juuri saapuneet Aucklandiin ja seuraavat kolme kuukautta olisi luvassa seikkailuja täällä maailman toisella puolella. Suunnitelmia ollaan toistaiseksi tehty olemattomasti, mutta tarkoituksena olisi kiertää molemmat saaret. Mitkä olivat mielestäsi Uuden Seelannin MUST SEE -kohteet? :)

Titta / IKILOMALLA

Vastaukset
    1. Thanks ja olen aika vakuuttunut että eeppinen tulee olemaan teidänkin vuosi <3

Oi joi, Uusi-Seelanti! Teillä on ainakin aikaa siellä, joka on lähtökohtaisesti jo paras juttu. Antakaa fiiliksen vielä. Itse tykkäsin enemmän etelä-saaresta, mutta on siellä pohjoisessakin paljon koettavaa, mm- Hot Water Beach ja Tongariro tulivuoren valloitus. Auckland ei sen sijaan ollut mulle mitenkään ihmeellinen. Paitsi sieltä saa fazerin karkkeja ostettua yhdestä suomi-kaupasta! Naaaam! :DDD

Poista
  12. Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.

VastaaPoista
  13. Olipa kiva lukea tällainen yhteenveto sun vuodesta! Vaikka blogia on tullut ahkerasti luettua, niin silti en ole ollut ihan perillä siitä, missä kaikkialla te olette viuhuneet. Hyvää matkailuvuotta 2016, toivottavasti siitäkin tulee eeppinen!

Vastaukset
    1. Ei sitä itsekään kai aina ollut ihan perillä minne seikkailut vei, hahaha :DDD Onneks näin jälkikäteen asiat sai pakettiin ja kartalle :) Ihanaa matkailuvuotta myös sinne teille! :)

Poista
  14. Erityisesti arvostin tietysti Palm Springsiä, joka muodostui minulle hyvin läheiseksi kaupungiksi eläessäni Yhdysvalloissa. Olen varmasti sanonut sen miljoona kertaa, mutta vapauduin Palm Springsissä, joten olen sen velkaa Yhdysvalloille. Joshua Treestä pidin myös kovasti. Nyt ajattelen Pohjois-Amerikkaa lähinnä Etelä-Amerikan kahluualtaana.

Vastaukset
    1. Hei moi, muistan kyllä kun asiasta aikaisemmin mainitsitkin jo. Hienoa!
      Joshua Treehen pitää kyllä päästä uudestaan. Tykättiin kovasti siitä kans :)

Poista
  15. Hitsit kuinka upeita kuvia sulla! Nyt lähti seuraukseen IG:ssä. Itse olen siellä @sarisaviranta - ei ihan näin hienoihin otoksiin riitä vielä taidot!

Vastaukset
    1. Kiitos kaunis kommentista Sari :) Laitoin sut myös seurantaan, jeeee :)

Poista
  16. Ihania, tuttuja, mahtavia maisemia, ja ihan eeppinen vuosi, todellakin! Jos ei tästä nouse matkakuume niin ei sitten mistään!

VastaaPoista
  17. Melkein teki mieli jättää postauksen lukeminen kesken, sillä kateusmittari nousi nyt kyllä huippuunsa!

18. voi olla että tämä on ensimmäinen kerta kun sanaa "eeppinen" on käytetty oikeutetusti :-) huikea vuosi - hengästytti jo lukeakin! Fidzille menetin minäkin sydämeni jo ihan vain blogipostauksia lukiessa....

19. Buhuuu miten ihana postaus :---)! Sulla on ollut ihan mieletön reissuvuosi, ja kuvista päätellen aivan parhaissa mahdollisissa maisemissa. Mun suosikkeja näistä kuvista on kaikki ne joissa näkyy turkoosia vettä. :D

VastaaPoista
  20. Wow, aivan mahtavan upean eeppinen matkailuvuosi ja ihania hyvän fiiliksen kuvia!
    Fidzi ja Havaiji ovat omalla haavelistalla, käynpä nostattamassa matkakuumetta lukaisemalla postaukset niistä!

21. Aivan huikea reissuvuosi sulla ja niin monta sellaista kohdetta, jotka myös omalla "täytyy päästä"-listalla ovat!
    Ja totta, loppuvuoden kauhut Pariisissa kyllä vähän pysäyttivät ja laittoivat useampaan kertaan miettimään matkustamisen turvallisuutta. Silti, aina miettii kaikkea voi sattua myös vaikka ei koskaan kotoa lähtisi mihinkään.

VastaaPoista
  22. Huikea reissuvuosi sulla takana! Ja pääsit Uuteen-Seelantiin ja Hawaijillekin! Täytyy käydä tsekkaamassa sun instagram, sen verran on nättejä ja laadukkaita kuvia :)

23. No eeppistä todellakin! Aivan mahtava matkavuosi ollut teillä ja kaikki kuvat oikein henkii sitä ihanaa matkafiilistä! Uusi-Seelanti rokkaa todellakin! :)