Pari päivää Hong Kongissa

Heti alkuun on kyllä todettava, että miksi ihmeessä en ole aikaisemmin käynyt Hong Kongissa? Häpeä sentään, sillä kaupunkihan on aivan loistava! Tykästyin heti alkuunsa kaupungin loogisuuteen, helppouteen ja jollain tavalla kompaktin kokoonsa, vaikka toki kyseessä onkin miljoonakaupunki!

Hong Kongin saarenpuoli oli selvästi lempparini ja tykkäsinkin Times Squaren alueesta kovasti. Oli muuten huikea ero liikkua kaduilla arkipäivisin, kuin vaikkapa lauantai iltana. Ihmettelinkin tuolloin arkena että missä kaikki ihmiset ovat? Samaa ei tarvinnut ihmetellä lauantaina. Silloin pikemminkin mietti, että mistä näitä ihmisiä oikein riittää, haha…

Hong Kongista löytää helposti kaikki yleisimpien brandien myymälät ja jopa joitain ruokaketjujakin. Itselle, näin ensikertalaisena, oli yllätys kuinka paljon länsimaisiin asioihin Honkkareissa törmäsikin. Ja samalla tajuta, miten kehittynyt ja teknisesti automatisoitunut kaupunki oli kyseessäkään. Tuntui että he olivat kaikessa aimo harppauksen edellä! Tykkäsin kovasti myös kaupungin siisteydestä ja sen loogisuudesta. Metrot olivat loistavat ja erittäin toimivat.

Kävimme myös yksi päivä Kowloonin puolella, muun muasssa Mong Kokissa, joka on bittinörttien taivas aka tietokonetavaratalossa. Samoilta suunnilta löytyy myös paljon katukojuja ja väärennettyjen tuotteiden keitaita sekä naisten tavaratalo. Pääkatu Nathan Road oli kieltämättä aika turismivetoinen ja kädestä nykijöitä ja kaupustelijoita riitti liiaksikin asti (är-syt-tä-vi-ä). Siitäkin syystä tykkäsin paljon enemmän saaren puolesta, jossa vastaavia ei ollut. Mutta Kowloonin puolella on yksi kaupungin ehdottomista näköalapaikoista, Tsim Sha Tsui Promenade, josta aukeaa huikeat näkymät saaren puolelle. Saavuimmekin sopivasti paikalle hetki ennen auringonlaskua ja täytyy sanoa, että olin erittäin vaikuttunut näkemästäni! Kaunis, lämpöinen auringonvalo laskeutui juuri mailleen taakse Victoria Peakin vuorien, ihan mielettömän kaunista! Auringonlaskukuvia tuli itseasiassa räpsittyä niin monta, että taidan tehdä niistä oman postauksen, kun tämänkin postauksen kuvamäärä kasvaa jo aika isoksi. Kertonee siis vain siitä, että kaupunki todella teki vaikutuksen meihin.

Pari ensimmäistä päivää sää oli mukavan lämmin, mutta puoli pilvinen. Tästä syystä haluttiin jättää kaupunkin yksi suosituimmista kohteista, Victoria Peak, lauantaille, jolloin oli luvattu aurinkoista säätä. Ja niinhän se aurinko silloin paistoikin, heti aamusta! Mutta päätettiin sitten napata lavantautirokotteen viimeinen pilleri huiviin ja aamupalan kautta kaupunkia kohti. Muutaman tunnin kävelyn jälkeen kohti Victoria Peakia, oloni oli muuttunut niin sietämättömäksi rokotuksesta, että ei auttanut muu kuin kääntyä metrolla takaisin hotellillemme. Sinne raahauduttuani otin reilut parin tunnin koomaunet, jonka jälkeen olo oli vähän parempi, mutta silti lääkkeelle ominaisia vatsakramppeja oli ilmassa. Lähdettiin kuitenkin uudestaan Victoria Peakille päin, ja tällä erää voimat riitti kyllä nähtävyyden ratikalle saakka, mutta edessä olikin sadoittain muita turisteja jonottamassa ratikkaan, joten jätettiin suosiolla väliin tämä nähtävyys. Kylläpä harmitti! Mutta ei voinut vatsakrampeissaan muuta todeta, kuin että Honkkareihin on tultava joskus uudestaan!
Victoria Peakille on myös mahdollista kävellä/haikata, eikä matka kaiketi edes hurjan vaativa olisi ollut, mutta tuon hetken kunnossani en olisi voinut kuvitellakaan haikkaavani kukkulan laelle. Lisäksi, minulla vihoittelee taannoinen Kalifornian vuoren valloitus vielä varpaankynttäni, joka on muuten kokolailla musta, joten kauhean pitkät kävelysuoritukset lenkkareissa eivät ole ihan parhaita varpaalleni. Nämä alkavat kuulostaa jo selvästi tältä "reissussa rähjääntyy"-osastolta!

Kolme päivää oli selvästi aivan liian vähän tälle kaupungille, varsinkin kun niistä puolikas meni ihan plörinäksi. Neljäntenä aamuna kello herätti viiden aikoihin ja otimme suunnaksi taksin (jota on muuten edullista käyttää Hong Kongissa, kuten myös metrokin) ja Hong Kongin juna-aseman, josta hyppäsimme Airport Express -junaan. Saatiin muuten kahdestaankin jo ryhmäliput junaan, jolloin matkan hinnaksi kentälle tuli yhteensä 160 HKD (norm. 100 HKD/hlö). Sunnuntai aamuna aikaisin näimmekin kentällä neljä muuta kaverusta Suomesta, joiden kanssa aloitimme seikkailun kohti Filippiinien Palawanin -saarta. Ja voi taivas mikä seikkailu siitä syntyikään! Siitä ja upeasta auringonlaskusta vielä lisää seuraavassa.

Onkos lukijoiden joukossa muita Hong Kongiin hurahtaneita?

Eng // Hong Kong was amazing. I really like it!
--------
Majoitus: Best Western Hotel Causeway Bay, 4 yötä 185 eur

14 kommenttia

1. Hong Kong on mahtava. Joitain vuosia sitten pysähdyttiin suenne muutamaksi päiväksi mennen tullen matkalla Australiaan.

Vastaukset
    1. Moikka Lumo! Eikö olekin mahtava kaupunki! Kiva kuulla että muutkin tykkää ;) Aion itsekin jatkossa pitää Hong Kongia Aasian matkailun tukikohtana :)

Poista
  2. Ei ole kokemuksia Hong Kongista, mutta lentoliput on! ;) Jee, tosi kiva siis lukea sieltä tuoreimpia kuulumisia! Me tosin joudutaan odottamaan omaa reissua vielä joitakin kuukausia, mutta läheneehän se päivä päivältä :)

Vastaukset
    1. Jippii! Sää pääset siis ihan pian Honkkareihin! Mukavaa reissun odotusta! :)

Poista
  3. Hong Kong on kauan ollut haaveissa! Jospa ensi vuonna pääsis ruksimaan tänkin bucket listalta (:

Vastaukset
    1. Toivotaan näin että pääsisit! :) Hassua kyllä, minulla tämä ei ollut lainkaan bucket listan kärjessä ja nyt voisin mennä sinne aina vaan uudestaan! Eli todellinen yllättäjä! ;D

Poista
  4. Jokunen vuosi sitten paikattiin meillekin "maalistaan" jäänyt aukko ja vietimme runsaan viikon Hong Kongissa (ja poikkesimme sieltä myös Makaossa ja Shenzenissä Kiinassa). Makao on kyllä aika epätodellinen paikka ja Kiinan puolella on mielenkiintoista havaita miten englanti katosi rajalla (menimme sinne junalla).
    Mutta takaisin Hong Kongiin - pidimme juuri tuosta idän ja lännen sekoituksesta, eli se on sekä länttä että itää. Tosin saattaa kohta olla enemmänkin itää - näkyivätkö muuten poliittiset levottomuudet turistille katukuvassa mitenkään?
    Kävimme myös Disneylandissä tuolla, kun veljentytär liittyi seuraamme osaksi aikaa - ja hauskaa oli!

Vastaukset
    1. Moikka Pirkko! Te olettekin ennättäneet tutustua laajemmin lähialueisiin, kiva. Macao kiinnostaa myös meitä, mutta seuraavalla kerralla sitten. Ja Disneyland on varmasti ollut myös kokemus!
      Itä ja länsi yhtyy todellakin Hong Kongissa ja tekee siitä juuri mahtavan! Uutisissa kuullut ja nähnyt levottomuudet eivät vaikuttaneet millään tapaa elämään siellä. Näimme kyllä mielenosoittajien teltat ja kyltit, mutta he vain olivat ja istuivat rauhassa maassa. Yksi kuva tässäkin on heidän niistä kylteistään.

Poista
  5. Kaupunki kuin kaupunki näyttää kauniilta meren äärellä eikä Honkkari tee kyllä poikkeusta. :) Teen ekan visiittini (joka tulee kestämään kahdeksan tuntia) sinne helmikuussa ja ajattelin uskaltaa kentältä Victoria Peakille mikäli kelit suosii!
    Pakko päästä kuvailemaan.

Vastaukset
    1. hei, sinulle tuleekin tehokkaat kahdeksan tuntia kaupungissa ;) Täytyy vain toivoa että Victoria Peakilla ei olisi tuolloin jonoa. Nimittäin meillä se näytti kestävän tunteja ja tunteja se tramin jono. Paitsi toki jos kävelet vain huipulle, niin sitten ei ongelmaa ;) Se airport express on nopein tapa päästä kentältä, mutta toki myös kallein (100 HKD / one way, kun bussi on 40 HKD, mutta kumpaankin taisi saada päivän lippuja myös). Mukavaa reissun odotusta! :)

Poista
  6. En saa katsettani irti tuosta upeasta laivasta!

Vastaukset
    1. Eikö vain! Aika upeasti se lipui siihen linssin eteen juuri hetki ennen auringonlaskua ;)

Poista
  7. Hongkong oli tosi kiva. Käytiin 3 vuotta sitten (ai kauheeta, siitä on jo niin pitkä aika..) ja oltiin 10 päivää. Jotenkin tosi länsimaalainen paikka, mutta katutasolla kuitenkin sitä kiinalaista katukeittiötä ja ihmisvilinää. Se oli mielenkiintoista!

Vastaukset
    1. Moikka Anne, ihanaa että olette päässeet nauttimaan Honkkareista oikein 10 päivän ajan. Toden totta, sopiva mixi itää ja länttä eli vähän niinkuin kaikille kaikkea ;)